Voor zover ik kan achterhalen zijn er wel complexe ionen zoals het (HgI4)-- ion (dus kwiktetrajodide met een negatieve lading van 2. Dat kan zouten vormen als K2HgI4 en FeHgI4. Maar metacomplexe ionen kan ik (ook bij zoeken op internet) niet als eenheid vinden.

Ook kan bijvoorbeeld kopersulfaat CuSO4 reageren met ammonia. Hierbij wordt een 'ammoniakaal koperion' gevormd. zie de bronvermelding. Ik hoop dat dit helpt.

Ten slotte: Probeer eens te zoeken met als zoekterm ' complexe ionen' en kijk eens of je dan verder komt!