Waarom is een bliksem straal niet altijd naar de grond, of een voorwerp op de grond gericht?

Ik heb gehoord dat bliksem altijd een punt zoekt om te kunnen ontladen op voorwerpen die op de grond staan en hoog zijn, maar soms zien je een bliksemstraal die niet naar de grond gaat maar zich horizontaal in de lucht voortbeweegt. Hoe kan dat dan met de ontlading?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je over 2 dagen nog geen antwoord hebben, dan krijg je die van me. Ik werk bij een bliksembeveiligingbedrijf en zal het eens vragen aan een monteur bij ons, ik ben morgen vrij dus woensdag kan ik het voor je vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Ben benieuwd.

Het beste antwoord

Een bliksemstraal is een grote elektrische ontlading tussen twee objecten met een elektrische lading van verschillende potentiaal.
Vaak zal deze ontlading tussen een wolk en de aarde zijn, maar ook ontlading tussen een wolk en een vliegtuig of tussen verschillende plaatsen in één en dezelfde wolk komen voor.
Bij de aswolken die vulkanen uitstoten zie je vaak heel fraai hoe bliksemschichten in de wolk zelf heen en weer schieten.
Het enige dat bepalend is is een hoog potentiaal verschil en een voldoende grote lading.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En voldoende geleiding in het medium, vochtige lucht in dit geval. ;)
+

Andere antwoorden (1)

Bliksem komt/gaat zoiezo al van de grond;

Zie bron;