Waarom is de lading van alfa straling positief?

Ik weet dat bij alfastraling er hoog energetische He-kernen en dat de lading positief is, maar ik weet niet goed waarom de lading positief is.

Ik heb wel een vermoeden: dat het is, omdat het alleen de kern is van het He atoom, maar het staat niet overal even duidelijk geschreven en voor mijn examen is dit wel zeer elementair.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Alfastraling bestaat inderdaad uit heliumkernen. Atoomkernen, en dus ook heliumkernen, zijn positief geladen, doordat ze bestaan uit een aantal protonen (minimaal 1; 2 in het geval van helium) die een positieve lading hebben, en een aantal neutronen (0 of meer; normaal gesproken 2 in het geval van helium) die een neutrale lading hebben.

Een heliumkern heeft dus een lading +2.

Cryofiel