Waarom heeft het dumpen van afval zo’n grote invloed op de natuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een trefwoorden :|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een interessante vraag ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord

Antwoorden (2)

Dat heeft het meestal niet. Natuurbescherming en milieu en vervuilingsbestrijding zijn twee verschillende dingen.
Vast afval heeft weinig effect en radioactiviteit ook niet. Chernobyl heeft nu een enorm gevarieerde natuur, juist omdat de mensen uit het radioactief besmette gebied zijn geweerd. De afvalacties om vast afval op te ruimen zijn nuttig voor het aanzien van de natuur, het is niet prettig om overal plastic en metaal tussen de heideplantjes te vinden, maar het afval maakt voor de dieren en planten die er leven niet veel verschil.

De problemen treden meer op bij lozingen, of bij uitstoot van gassen. Chemicaliën die worden geloosd kunnen zich in vette gedeeltes van organismes ophopen. Sommige chemicaliën zijn wat vluchtig en slaan gaandeweg neer bij de polen, waar de verdamping het minst is. Tezamen met ophoping in het vet maakt dit dieren als zeehonden, walvissen en IJsberen extra kwetsbaar. De ophoping in lichaamsvet is erg verradelijk, omdat je geen dode dieren ziet, maar een afname van de reproductie is nog effectiever om dieren op termijn uit te roeien.

Een voorbeeld van vast afval dat mogelijk een grote negatieve invloed heeft is de aanwezigheid van grote hoeveelheden plasticvlokken in de Stille Oceaan. Gevolgen voor de natuur zijn niet goed bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het heeft minder invloed dan je zou denken. de aarde heeft veel ergere dingen (fenomenen waarvan jij de kracht niet eens kan begrijpen) meegemaakt. wat doet je denken dat een beetje plastic de aarde kan beinvloeden?

het enige wat ik kan bedenken is dat het er niet mooi uitziet, daarom gooi ik zelf geen afval op straat. verder weinig aan de hand.

PS: ik weet al dat er veel mensen zullen zijn die hier niet mee eens zijn en verwacht veel minnen!