hoe wordt een stroboscopische gemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronaldP
9 jaar geleden
Kan je wellicht wat meer uitleg geven over wat je bedoel met je vraag? Stroboscopische lijkt me een soort bijvoeglijk naamwoord zonder dat er een zelfstandig naamwoord wordt genoemd dat wellicht de sleutel is tot de daadwerkelijke kern van de vraag zoals: hoe maak je een stroboscopisch effect of hoe ontstaat die? Of hoe maak je een stroboscopisch licht? (een stroboscoop).

Antwoorden (1)

Een stroboscoop (van de Griekse woorden strobos, 'rondwerveling', en skopein, 'kijken') is een optisch instrument waarmee de beweging van een object schijnbaar kan worden stilgezet. Het effect ontstaat door de waarneming van het object slechts kortstondig toe te staan, steeds als het object zich in dezelfde positie bevindt. Het oog mist de andere posities, waardoor de illusie van stilstand ontstaat.

Een eenvoudige stroboscoop bestaat uit een roterende schijf waarin op regelmatige afstanden gaten zijn gemaakt waardoor het object bekeken wordt. Moderne stroboscopen zijn uitgevoerd met een repeterend flitslicht of een hoge-snelheidscamera. Een stroboscoop kan worden gebruikt om onderzoek te doen aan roterende objecten. Door de waarnemingsfrequentie af te stemmen op de rotatiesnelheid lijkt het object slechts langzaam te bewegen of stil te staan. Dit effect is een vorm van aliasing. Bij platenspelers was vaak een geblokte cirkel op de rand van de draaitafel aangebracht, die als hij door de lichtnetfrequentie belicht werd, stil moest lijken te staan. Een bekende proef is het stroboscopisch belichten van een druppelende kraan, zodat het lijkt of de druppel zweeft of zelfs weer terugkeert in de kraan. Andere voorbeelden van bewegende zaken die zo schijnbaar kunnen worden 'stilgezet' zijn: een ventilator, een slinger, een fietswiel, enzovoort.

Het licht van een stroboscoop wordt meestal gemaakt door een xenonbuis, een flitsbuis die in elektronenflitsers van fotocamera's wordt gebruikt. Een hoge spanningspiek (4 - 6 kV) ontsteekt het edelgas en laat het kortstondig fel oplichten gedurende dhet ontladen van een condensator die tot een lagere spanning (100 - 350 V) was opgeladen. Door de relatief korte duur van de flits kan de frequentie van de flitsen tot boven de 100 Hz worden opgevoerd. Met hogere frequentie kunnen snellere effecten worden 'stilgezet'. Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruikgemaakt van ledflitsers waarmee nog veel hogere frequenties kunnen worden opgewekt. Voor een voldoende hoge lichtopbrengst zijn vaak wel meerdere leds nodig.

Harold Edgerton heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de stroboscoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronaldP
9 jaar geleden
owkee... dat is dus antwoord op de vraag "wat is een stroboscoop".
Hoezeer ook de moeite gewaardeerd kan worden van het citeren van wikipedia; het is niet echt een persoonlijke bijdrage1 en ander te verduidelijken.