Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik aantal moleculen berekenen?

stel ik heb een stof.
het bestaat uit 2 moleculen.
hoe kan ik weten hoeveel moleculen de ene stof heeft als ik alleen het aantal grammen weet van die stof?

ik kom er echt niet uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
42.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Elke molecuul heeft een molair gewicht. Dit wordt uitgedrukt in u, welke eenheid staat voor het aantal grammen per "mol" aantal moleculen. "mol" is hierin een getal, welke de volgende waarde heeft:

6,02214*10^23

Stel je hebt 64 gram aan zuurstofmoleculen (O2). Het molair gewicht van een zuurstofmolecuul is 32 u. Een mol zuurstofmoleculen weegt dus 32 gram. Nu kan je simpelweg 64 delen door 32 om het aantal mol zuurstofmoleculen uit te rekenen. Om nu het werkelijke aantal zuurstofmoleculen te weten te komen, kan je de uitkomst vermenigvuldigen met het getal mol, zoals hierboven weer staat gegeven.

Lees nog wat verder in de bronen hieronder.

Toegevoegd na 54 seconden:
*bronnen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

molmassa van de stof berekenen, als je dan weet hoeveel mol je van die stof hebt moet je het vermenigvuldigen met het getal van avogrado ( totale aantal deeltjes in mol stof ) weet je hoeveel deeltjes er aanwezig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spraakverwarring hier denk ik.

Als je het over moleculen hebt, en je weet alleen het aantal gram van die stof, dan kan je dit niet uitrekenen. Echter, als je eht hebt over een stof, waarvan de moleculen uit 2 atomen bestaan, en je weet in welke verhouding ze er in zitten.. Dan kan het wel.

Je neemt de molmassa van de atomen, en telt die in de juiste verhouding bij elkaar op. Vervolgens deel je de massa door de de molecuul molmassa.

Water: H2O = 2 H en 1 O.

H=1.0079 g/M, 1.0079x2= 2.0158
O=15.9994 g/M

Molaire massa H2O = 18.0152

Nu kan je bv 30gram delen door 18.0152 en weet je het aantal mol water moleculen. Een mol bestaat uit 6.02214179(30)×1023 moleculen (http://en.wikipedia.org/wiki/Mole_%28unit%29): aantal mol * aantal moleculen per mol en klaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding