Aan welke voorwaarde moet worden voldaan om een massa-veer-systeem en een slinger met gelijke frequentie te laten trillen?

De formule van een mvs = 2pi *wortel*m/c
De formule van een slinger = 2pi *wortel*l/g

Het kan dan toch niet aan de massa of aan de valversnelling liggen, om ze met dezelfde frequentie te laten trillen.... of toch wel?

Ik dacht zelf iets van dat de trillingstijd T gelijk moet zijn, wat denken jullie?

Alvast bedankt!:)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De frequentie is het omgekeerde van de trillingstijd:
f= 1/T
Dus inderdaad, gelijke frequenties betekent ook: gelijke trillingstijden.

Antwoorden (1)

Je hebt gelijk dat ze dezelfde trillingstijd moeten hebben.
Maar je brengt jezelf in de war met je eigen incomplete formules. Die moeten zijn:
T = 2pi *wortel*m/c
T = 2pi *wortel*l/g
Dan zie je meteen dat je moet zorgen dat m/c gelijk is aan l/g
Reddie