Chloor breekt inderdaad de kleurstofmoleculen af.
Eigenlijk op dezelfde manier zoals zuurstof (oxidatie, roest) dat ook doet.
Kijk naar de blekende werking van waterstof peroxide.
Waterstof peroxide bestaat uit water met extra gebonden zuurstof.
Die extra gebonden zuurstof zit wat losser, zodat die gemakkelijk losse zuurstof kan worden en dus stoffen kan afbreken, zoals bijvoorbeeld kleurstoffen.
Chloor doet dat dus ook, maar een ietsje minder agressief dan zuurstof.
Vandaar dat Chloor in de supermarkt te koop is (bleekwater), en waterstofperoxide niet.
Reddie