Een dubbele binding betekent dat twee atomen (die dingen uit het periodiek systeem) met twee elektronenparen i.p.v. één aan elkaar gebonden zijn.

Atomen hebben een aantal elektronen om zich heen, en wil het liefst 8 elektronen hebben (octetregel). Koolstof heeft er bijvoorbeeld 4 en wil er dus nog 4 bij hebben. Als twee koolstofatomen beiden twee waterstofatomen hebben willen ze dus nog twee elektronen. Dit doen ze door er twee per atoom te delen. Zo ontstaat een dubbele binding.

Het is niet iets wat je kunt gebruiken, het is gewoon iets wat voorkomt in de natuur.