waarom bevat de formule van zinkjodide geen haakjes en koperhydroxide wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Antoni
9 jaar geleden
Kan je de formules bij je vraag vermelden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doordat in koperhydroxide de hydroxide een samengesteld ion is. Als je de om hydroxide geen haakjes en je hebt bv 2 hydroxide ionen (OH) zet krijg je dus 2 H atomen en 1 O atoom (dat staat gelijk aan water, en dus NIET hydroxide) maar als je haakjes zet dan krijg je 2 oh ionen

Het beste antwoord

Zinkjodide is ZnI2 (die 2 moet subscript zijn, maar ik kan hier geen subscript schrijven). Er is afgesproken dat die 2 alleen op de laatste component slaat, dus alleen op de I. Er staat dus Zn(I2), en geen (ZnI)2.

Koperhydroxide is één koper-ion met twee hydroxide-ionen. Dus één Cu en twee OH. Maar als je CuOH2 zou schrijven, zou dat betekenen dat er één Cu, één O en twee H's zijn, en dat klopt niet.

Daarom moet je haakjes gebruiken. Net als in de wiskunde: daar is 2a+b iets anders dan 2(a+b). In de scheikunde geldt hetzelfde idee. Dus één Cu en twee OH schrijf je als Cu(OH)2.

Hiermee geef je trouwens meteen aan dat het om twee keer een OH-combinatie gaat, en niet zomaar om twee keer een O en twee keer een H. Dat zou CuO2H2 zijn (wat niet bestaat, voor zover ik weet), terwijl het hier echt om Cu(OH)2 gaat.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt! nu snap ik het helemaal!