Welke stoffen produceert een brandende kaars?

Is dit alleen roet, of kunnen er door toevoegingen (kleurstoffen o.i.d.) van de fabrikant nog andere stoffen vrijkomen? En welke kunnen dit zijn dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast roet bevind zich in de donkere zone in het midden van de vlam boven de pit de kraakgassen (koolwaterstoffen), koolstofdioxide, koolstofmonoxide, een beetje zuurstof en vrij veel stikstof
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! size does not matter.

Antwoorden (2)

De meest veel voorkomende producten van een brandende kaars zijn koolstofdioxide, koolstofmonoxide, water en inderdaad roet. Wat er verder ontstaat hangt af van het soort kaars dat wordt gebruikt. Een kaars van paraffine produceert bijvoorbeeld ook stikstof als afvalproduct.

Hoezeer stoffen als kleurstoffen bijdragen aan de afvalproducten hangt ook af van het soort kleurstof. Als dit veelal organische verbindingen zijn, dan zullen de afvalproducten meestal koolstof, waterstof en stikstof bevatten. Voor zover ik weet ontstaan er in ieder geval niet al te schadelijke stofjes bij de verbranding van een kaars.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kaars geeft voornamelijk Co, CO2 en H2O af en soms minimale hoeveelheden (verbrandde) geur en kleurstoffen.

Dat een kaars ook roet produceert is maar deels waar.
Als je een schoteltje vlak boven of in de vlam houdt, dan slaat inderdaad roet neer en niet zo weinig ook.
Echter, in de normale vlam worden deze roetdeeltjes verbrand in een buitengebied van de vlam waar meer zuurstof is.
Een goede kaars geeft zo goed als geen roet af.
Dat zou ook niet best wezen, de roet zou zeer schadelijk zijn en mensen met aangetaste longen zouden heftige reacties krijgen van een paar brandende kaarsen als deze roetdeeltjes NIET zouden verbranden.
Ook de vorming van CO is minimaal, ook dit gas oxideert verder in een zuurstofrijker deel van de kaarsvlam.
Dit deel van de vlam is minder zichtbaar, de gloeiende kooldeeltjes in heb binnenste van de vlam geven zoveel licht dat niet de hele vlam goed zichtbaar is, de hetere mantel van de vlam is -net als een aardgasvlam- nauwelijks zichtbaar.
Het branden van kaarsten is daarmee niet gezondheidschadelijk maar ventileer wel voor voldoende aanvoer van zuurstof en afvoer van verbrandingsgassen.
Tevens geeft een kaars ongeveer 100 Watt aan warmte af.

Toegevoegd na 2 uur:
Eigenaardig dat een antwoord wat zoveel niet eerder beschreven elementen bevat, verwijderd is (omdat het antwoord al gegeven is) en nog vreemder dat dan het antwoord en dan nog staat,
heel jammer dat mensen niet komen te weten dat de vlam complexer is dan veel mensen weten en dat daar deelomzettingen in verschillende zones plaatsvinden.
Lijkt me gezien de vraag een gerechtvaardigd antwoord....