wannee je een vaste stof verwarmd en er een trilling doorheen stuurd, is de geluidssnelheid dan hoger dan bij gewoon kamerteperatuur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hoe harder een materiaal hoe sneller het geluid. Door opwarming ga je de hardheid beinvloeden. Dus in theorie hoe warmer hoe zachter. Maar bv bij hout ga je door opwarmen het vocht verdampen en maak je het hout harder.
Hoe dichter dat er atomen op elkaar zitten hoe sneller dat het geluid gaat.
Als je dus de stof opwarmt tot boven de kamertemperatuur dan zal het geluid trager gaan dan op kamertemperatuur
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geluid gaat in warmer zeewater in ieder geval sneller, maar het is een complex probleem, dichtheid werkt remmend op de geluidssnelheid (trage massa), samendrukbaarheid werkt ook remmend op de geluidssnelheid. Het is geen lineair verband en geen wet van Meden en Perzen.
De geluidssnelheid wordt gegeven door de wortel van de bulk modulus of Young's modulus gedeeld door de wortel van de dichtheid. De dichtheid neemt wat af bij hogere temperaturen door uitzetting.