Wat gebeurt er met de druk in een leiding als een centrifugaalpomp tegen een dichte klep in deze (druk)leiding staat te persen?

Uiteraard is de flow dan 0. Maar wordt de druk hoger dan de "bedrijfsdruk"? Is de snelheid van de pomp groter of juist kleiner??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Als de persafsluiter dicht staat en de flow nul is, loopt de druk op naar de maximum persdruk van de pomp. Deze druk is niet erg veel hoger dan de bedrijfsdruk.

Het toerental van de pomp loopt niet noemenswaardig terug. Het toerental is vast en wordt bepaald door de elektromotor die de pomp aandrijft.

Bij een centrifugaalpomp hoef je geen beveiliging te maken tegen deze situatie. De waaier van de pomp staat gewoon in de (te verpompen) vloeistof te draaien. Als niets wordt verpompt loopt wel de temperatuur van de vloeistof op. De energie van de elektromotor vertaalt zich in hogere vloeistoftemperatuur.

Je hoeft geen mechanische beveiliging aan te brengen. Aan een centrifugaalpomp kun je niets kapot maken.

Bij verdringerpompen is dit niet het geval. Daar moet een overstort worden aangebracht van de pers- naar de zuigzijde van de pomp, als de mogelijkheid bestaat dat de persafsluiter per ongeluk kan worden dicht gezet.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit verhelderende antwoord! Ik miste net even dit zetje die ik nodig had om het geheel te visualiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een amperemeter hebt kun je meten in welk geval de pomp het meeste stroom verbruikt. volgens mij verbruikt de pomp het minste als hij in zijn eigen vloeistof blijft draaien want hij hoeft niets te verpompen.de druk is wel op zijn hoogst, maar hij verplaatst geen vloeistof. Ik heb een centrifugaalpomp welke grondwater oppompt om de tuin te besproeien, en zal eens meten met een ampèremeter wat het verschil is.Heelaas moet ik wachten tot volgend jaar omdat alles is afgekoppeld i.v.m. kapotvriezen. (maar ik kan het mis hebben) .De pomp gaat in elk geval niet kapot,ook al kan hij geen vloeistof verpompen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je modderfiets. Maar op een te hoge druk afschakelen lijkt me niet de juiste oplossing omdat de druk niet zo gek veel toeneemt. Als ik dit toch zou doen, dan kan ik de pomp toch gewoon weer starten als de druk weer is afgenomen? (Hoge druk switch wordt dan weer 0). Inmiddels heb ik als oplossing een limit switch op de klep gezet die kijkt of de klep open is....

Andere antwoorden (2)

Een en ander is afhankelijk van de pomp. De druk zal over het algemeen hoger opbouwen. De pomp zal minder hard draaien, omdat er een evenwicht onstaat in de druk/tegendruk bij de pomp. Doordat de pomp minder hard draait en juist wel heel veel koppel moet leveren heb je kans dat je de pomp stukdraait. Dat kan in het mechanische deel zijn, waar door de hoge druk de schoepen scheef zullen trekken. Maar ook in het elektrische deel door de hoge stroom die getrokken word (indien niet voldoende beveiligd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Dank je wel voor je antwoord zover. Misschien heb je een suggestie om de pomp te beveiligen tegen het persen tegen een dichte klep? Ik ben namelijk bang dat de druk die opgebouwd wordt niet zo gek veel hoger is dan de bedrijfsdruk. (jouw verhaal bevestigd dit ook al een beetje). Ik wil dus een beveiliging maken die de pomp uitschakelt bij deze situatie. (Ik heb geen flowmeter, deze wordt berekend met de druk over de pomp, de snelheid en de pompkarakteristiek). Ik hoop dat jouw kennis reikt tot een oplossing. Bedankt alvast!
Een centrifugaalpomp zal niet direct stuk gaan als hij tegen een dichte pers staat te draaien. De pomp kan echter wel degelijk beschadigd raken als deze situatie te lang bestaat.

Door het opwarmen van de vloeistof (de ingebrachte energie moet immers ergens heen) kunnen schadelijke temperaturen bereikt worden en hierdoor kan bijvoorbeeld de Seal stuk gaan.

De pomp zelf zal niet langzamer of sneller gaan draaien, er verandert immers niets aan de sturing. De druk zal uiteraard wel toenemen maar dat is niet problematisch.