waar bestaat zout uit ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag en vanuit de scheikunde nog best ingewikkeld.

Antwoorden (4)

"Zout bestaat uit kleurloze kristallen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een zout komen positief en negatief geladen deeltjes voor: ionen. Ionen ontstaan als atomen elektronen opnemen of afnemen. Bij de binding tussen een metaalion en een niet-metaal ion staat het metaalion een electron af en wordt positief. Het niet-metaal ion neemt het electron op en wordt negatief.

Zouten hebben de volgende eigenschap:

1. Zouten kunnen oplossen in water
2. Een zout geleidt nooit stroom
3. Water met zouten erin geleidt stroom
4. Zouten kunnen zogenaamde neerslagreacties ontketenen, hierbij wordt er een zout gegooid in een zoutoplossing waardoor er een vaste stof ontstaat die vervolgens naar de bodem zinkt

De binding tussen de ionen in een (vast) zout is sterk, omdat bijna alle zouten een hoog smeltpunt hebben. De positieve ionen en negatieve ionen trekken elkaar aan -> de ionbinding. De ionen bevinden zich op vaste plaatsen in het rooster, het ionrooster.

Als het zout vast is, zitten de ionen op een vaste plaats en er kan dus geen lading worden verplaatst. Als het zout smelt, kunnen de ionen langs elkaar bewegen en zo lading verplaatsen: positieve ionen gaan naar de negatieve elektrode en negatieve ionen naar de positieve elektrode.

Het bekendste zout is keukenzout, Natriumchloride. Als dit oplost krijg je een positief geladen natrium ion (NA+) en een negatief geladen chloor (CL-).

Je antwoord op de vraag kan dus niet Natrium en Chloor zijn, maar positief en negatief geladen deeltjes. Er zijn natuurlijk in de chemie nog veel meer zouten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Is dit antwoord veel te ingewikkeld (ik weet niet hoe oud je bent) , kijk dan eens naar een leuke educatieve set op:

http://www.cadeauwinkel.net/info.php?cadeau=einochemiezurenbasen

Toegevoegd na 13 minuten:
En voor een utileg op HAVO niveao de onderste afbeelding en link: http://www.jbruinink.nl/zouten.html

Toegevoegd na 15 minuten:
(in de link van jbruinink staan mooie PowerPoint presentaties). Ik denk dat hij/zij scheikunde docent is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chemische naam voor zout is natriumchloride (NaCl). Zoals de naam al zegt, bestaat volgens de chemie zout uit slechts twee elementen: natrium (Na) en chloride (Cl). Dit komt omdat natrium en chloride de meest dominante elementen in zout zijn, de bindende kern voor de andere elementen in natuurlijk zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zout uit natrium en chloor is samengesteld, daar merk je niets van. De eigenschappen van die twee stoffen 'zitten er niet meer in'. Door een chemische reactie is er een nieuwe stof ontstaan met nieuwe eigenschappen. Het klinkt duf, maar zout bestaat uit zout. In de praktijk is keukenzout niet zo zuiver, er zitten nog wat mineralen in en soms jodium, omdat de overheid vindt dat je dat binnen moet krijgen.
AWM