met een deci bel meter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
decibel is 1 woord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
taalpurist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ook dat is 1 woord
je kan ervoor naar de nemo gaan zou ik zeggen...

daar kun je het meten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie of wat is nemo?-!
Beetje weinig informatie waar je nou eigelijk naar op zoek bent maar hier wat punten over geluidsterkte:

Geluidsdruk (sterkte) wordt gemeten in dB (decibel).
De manier waarop mensen geluid ervaren is echter niet zo simpel. Dit komt door de manier waarop ons gehoor en onze hersenen geluid registreren.

60dB op een frequentie van 50 Hz is voor ons niet hetzelfde als 60dB op 1200 Hz of 10000 Hz.

De meter meet hetzelfde maar wij 'horen' verschillende geluidsterktes.

Om hier toch een 1-duidige afspraak over te maken, spreekt men over 'loudness'. HIer is de laatste tijd veel over te doen en zal de komende tijd een steeds belangrijkere rol innemen in de media en openbare gelegenheden.

Wanneer je het over meten heb:
Apparaten zoals bijvoorbeeld luidsprekers wordt het geluid gemeten op 1 m. afstand.

Een meting om te bepalen of een werkplek aan geluidseisen voldoet, wordt gemeten op de exacte plek waar iemands hoofd zich bevindt.