Wat is de dichtheid van een tennisbal?

Tennisballen zijn gemaakt van rubber maar rubber heeft niet echt een vaste dichtheid. Van wat voor rubber is een tennisbal gemaakt en wat is de dichtheid ervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

http://osbexact.nl/pages/189/Dichtheid_(tabel).html

Volgens deze tabel wel, je kan natuurlijk gewoon de tennisbal doormidden snijden en kijken hoe dik de laag rubber is of de laag lucht. Inhoud volledige bolvorm - Inhoud lucht= inhoud rubber. En dan kan je kijken of die dichtheid klopt. Als je het zo doet krijg je vast extra punten, je hebt dan namelijk een aanname(dichtheid) gecontroleerd en dat kan een wetenschapper alleen maar waarderen.

Toegevoegd na 57 seconden:
1,20 g/cm3 dus.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je leraar heeft trouwens een hele rare proef opgezet, door jou een object te geven geeft hij jou de mogelijkheid het massa en het volume te bepalen, ipv daarvan moeten jullie een dichtheid ergens vandaan halen (internet/gokken/binas?), terwijl je diezelf kan bepalen.

Als ik leraar was zou ik iedereen die een getal ergens vandaan trekt een onvoldoende geven en iedereen die gewoon massa en volume BEPAALT en dus een dichtheid aanreikt een voldoende geven.

Toegevoegd na 13 minuten:
De dichtheid van het rubber zoeken verergert het probleem alleen maar, aangezien een tennisbal lucht of gas kan bevatten en dat dit ook nog onder druk zou kunnen staan. Het antwoord van bovenstaande is veel beter en haalt alle onzekerheid weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opdracht was, om precies te zijn, bereken het volume van het rubber in een tennisbal op 2 manieren. En ze heeft ook gezegd dat je een getal van internet af mag halen voor 1 proef, de andere hebben we op een andere manier gedaan (in water en dan verschil meten).
Bedankt voor dit antwoord in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dan toch berekenen dmv. volume buitenkantbal-volume binnenkant bal(krijnr heeft de formule gegeven voor bolvolumes, jij hoeft alleen de bal open te snijden en dikte v.h. rubber te meten en dat van de diameter af te trekken en nogmaals die berekening uit te voeren).

Overigens is de dichtheid van het rubber en de dichtheid van de tennisbal een groot verschil omdat de bal niet van massief rubber is, denk daar goed overna, voordat je uitkomsten gaat vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,20 g/cm3 was precies wat ik wilde weten :D

Andere antwoorden (1)

Dichtheid = massa / volume
De massa van een tennisbal is ongeveer 57 gram
De diameter is 6,7 cm dus het volume 4/3*pi*r³ = 1260 cm³
dichtheid is dus 0.0452 gram/cm³
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dit moeten we ongeveer voor school doen, maar dan precies andersom. We hebben dus de massa en met de dichtheid moeten we het volume berekenen.
Ook klopt jouw antwoord niet ect want een tennisbal is hol van binnen.
Ik wil gewoon de dichtheid van het rubber in een tennisbal weten (we hebben hem al "onthaard")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel degelijk de gemiddelde dichtheid van een tennisbal. Je kan het antwoord van jouw vraag ongetwijfeld vinden in de Binas.