hoe reken je aan een duplobepaling? dus hoe kom je uiteindelijk aan het gemmiddeld getal dat je gaat gebruiken en hoe bereken je de fout?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (2)

Bij een volumetrische bepaling( titratie) gebruik je steeds hetzelfde volume van één van de oplossingen en je hebt( waarschijnlijk) verschillende volumes nodig van de andere oplossing. Dit verschil mag niet te groot zijn; je deelt dit verschil( tussen 2 volumes) door het gemiddeld toegevoegde volume, bijv. 0,11 mL/ 11,75mL = 0,93 % Deze volumes zouden dan samen net een duplo zijn: minder dan 1%.
Bij wegend titreren gebruik je van beide oplossingen steeds een verschillende massa. In dat geval moet je de molariteit voor iedere bepaling apart berekenen en alleen die molariteiten gebruiken, waartussen het verschil kleiner dan 1% is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een duplo bepaling is inderdaad waardeloos, omdat je de variantie niet kunt schatten. Ze wordt meer gebruikt om te kijken of je geen fouten hebt gemaakt in de titratie (ald de waarden binnen 1% van elkaar liggen heb je het redelijk gedaan).
Restvariantie (zeg maar fout) kun je niet schatten met behulp van een duplo. Daarom kun je proeven met een behoorlijke restvariantie beter in 10 voud doen of in 5 voud. Eerlijk gezegd begrijp ik de populariteit van een duplo niet zo goed. Er is erg veel te winnen door een experiment vooraf eens door een statisticus te laten bekijken. Het uitvoeren van een experiment kost veel tijd, geld en inspanning, dus het is wel handig om vooraf te weten of je goed bezig bent. Het opzetten van een goed experiment is een apart vakgebied , met allerlei slimme methodieken die je kunt gebruiken.