Waarom kun je met het atoommodel van Bohr het begrip fluoscerentie niet verklaren?

We hadden het hierover in de scheikundeles en ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Rontgenfluorescentie kan nog redelijk verklaard worden met het Bohr model. Dit omdat de buitenste elektronen er niet zoveel toe doen als een elektron in de binnenste schil door rontgenstraling het atoom uit wordt geschoten. De tekortkomingen van het Bohr model zijn vooral belangrijk bij atomen met meerdere elektronen. Pas de hogere orbitalen geven ruimtelijke structuur van bijvoorbeeld koolstofbindingen. Die orbitalen zijn echter geen onderdeel van het Bohr model.

Ik denk dat de vraag bedoeld is om aan te geven dat in UV of zichtbaar licht fluorescerende atomen met zeer veel elektronen zoals bijvoorbeeld Uranium met het Bohr model absoluut niet meer beschreven kunnen worden, omdat het Bohr model geen interactie tussen elektronen binnen het atoom veronderstelt. Bij de elementen in het periodiek systeem met zeer veel elektronen in de buitenste schil werkt het daardoor nauwelijks.