Neemt de warmte toe van een object als het interferentiepunt van de golven in het object zijn?

Stel je plaatst een object of persoon tussen twee warmtebronnen/stralen. Die zijn dusdanig afgesteld dat ze precies in het object elkaar interfereren. Wordt die persoon dan warmer of niet? Zo nee, is er dan helemaal geen effect waar te nemen?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Leuke vraag! Daarvoor al een plus.

Dit lijkt op de "mindfuck" van de sloopkogels. Stel je pakt 2 identieke sloopkogels en laat deze van grote hoogte met een zwaai tegen elkaar aan komen. We gaan voor het voorbeeld er even van uit dat er geen vervorming optreedt. Dat betekend dat zodra de kogels elkaar raken met exact dezelfde snelheid dat ze per direct stilhangen. Immers actie = -reactie.
Nu doe je dit nog een keer, maar met je hoofd er tussen. Ik garandeer je dat de kogels op exact hetzelfde moment je hoofd raken, actie = -reactie. Er zou niets gebeuren. Zou je het doen?

Nee, natuurlijk niet. Wat je snapt hierin ook wel dat je hoofd in dit geval behoorlijk mee geeft en gelijkmatig over beide kogels verdeeld wordt.

Jouw vraag is vergelijkbaar. Iets wat je er tussen zet heeft een dikte. Laten we voor het voorbeeld en 10 cm nemen en dat het object volledig homogeen is (voor een persoon geldt dit niet, dus pakken we iets anders).
De linker 5 cm wordt verwarmd door linkerbron, de rechter 5 cm wordt verwarmd door de rechterbron. Zodra het verwarmen van het object begint, gaan de moleculen harder trillen. Deze trillingen zullen maar zelden in fase zijn. Wellicht in het begin, maar verder in het object zal dit afnemen, afhankelijk van de kracht van de bron. Dus 2 mogelijkheden:
- bron is zodanig krachtig dat de moleculen verwarmd worden, maar nog wel in fase meetrillen. In het midden van het object zullen de fases elkaar waarschijnlijk uitdoven. Echter, de stralingsbron is wellicht wel zodanig krachtig dat het object (als dit wat "zachter" materiaal is) schade krijgt van de straling en misschien wel ontleedt of iets dergelijks
- bron is zodanig krachtig dat de moleculen verwarmd worden, maar alleen de toplaag is in fase. Warmte wordt verder gewoon door normaal trillen vervolgd. In het midden wordt het misschien wel warmer dan daarbuiten omdat de warmte van beide kanten aangevoerd wordt.

Optie 1 is zeer onwaarschijnlijk. Moleculen trillen al van zichzelf natuurlijk. Er zijn maar weinig dingen die de trillingen moleculen zodanig kunnen beinvloeden dat de trillingen volledig in fase gaan. Dat moet zo krachtig zijn dat voorwerpen waarschijnlijk direct verdampen.

Optie 2 is veel, veel waarschijnlijker. Het object zal uiteindelijk gelijkmatig verwarmd zijn als er evenwicht is ingesteld tussen toegevoerde warmte, afgifte van warmte en verdeling van warmte over het object.
Thecis
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Als ik bij je uitgebreide antwoord nog een voorbeeld mag geven. Het betreft overigens niet straling maar trilling:
Als ik op mijn stoel zit die van stevig riet is gemaakt. En het lukt me om tegelijkertijd met beide handen op de leuningen te slaan dan voel ik helemaal niets op het zitvlak. Maar als ik de een net wat sneller op de leuning laat komen voel ik dat meteen. Hoe kan het dat ik dan helemaal niets voel? Hoe kan dat verschillen/overeenkomen met je antwoord?
Thecis
8 jaar geleden
Het grote verschil is dat luchttrilling een beweging van de moleculen is (een luchtstroom) en dat warmte EM straling is. Daar zit het grote verschil.
In geluidsgolven zit uiteraard ook energie en hiermee kan je ook dingen opwarmen, maar is wel hopeloos inefficient en niet te vergelijken met infrarood. Wat betreft waarom je niets voelt, het verbaasd me, maar kennelijk iis de eigenfrequentie van de stoel zodanig én de vulling van de stoel dat de trillingsgolven uit fase in de zitting aankomen. (vulling kan ook houtsoort en dichtheid van het hout zijn dat niet homogeen is). met een object wat volledig homogeen verdeeld is, verwacht je juist versterking in het midden wanneer je volledig simultaan op de leuningen slaat.