Gelukkig vallen moleculen bij 0 K niet uit elkaar, de aantrekkingskracht van de moleculen onderling blijft onaangetast en ook de electronen draaien onverminderd om de kern heen met ongeveer 1/100 C (lichtsnelheid)
De lage temperatuur heeft dus geen invloed op de stabiliteit van het molecule, dit blijft zoals het is.
Het werkelijke absolute nulpunt is tot een aantal cijfers achter de komma al benaderd, om de moleculen te ontdoen van alle trilling (warmte dus) is dus bijna gelukt.
Om het absolute nulpunt te bereiken is heel lastig, geen enkele vorm van warmte mag dan een invloed kunnen uitoefenen op het afgekoelde voorwerp.
Omdat je niet beneden het absolute nulpunt kunt koelen, zul je snappen, dat dit alleen steeds verder benaderd zal worden maar nooit volledig bereikt wordt.
Gelukkig zijn de bijzondere eigenschappen van materie
ook boven het absolute nulpunt al waarneembaar, waarbij supergeleiding en superfluiditeit (het vrijwel ontbreken van viscositeit van een vloeistof) de meest bekende effecten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

0 K is inderdaad het absolute nulpunt. Om dit te begrijpen moet je weten wat warmte is: in feite is dat gewoon de trilling van atomen, dus hoe warmer iets is hoe sneller die trillen. Als ze steeds langzamer trillen staan ze op een gegeven moment gewoon stil, kouder dan dat kan dan niet. De krachten die een molecuul bij elkaar houden hebben daar echter niks mee te maken, dus die blijven gewoon behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moleculen vallen dan niet uit elkaar! Ze staan dan t.o.v. elkaar stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er nergens in het ganse heelal geen absoluut nulpunt , en gist men maar dat dit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het abolute nulpunt is niet meer dan het punt waa alle moleculen stilstaan. Het blijven dus gewoon moleculen
Theroretisch gezien kunnen we dus wel spreken van een absluut nulpunt want stil is stil, en niet van een maximum want theoretisch gezien kun je wel steeds sneller bewegen.