Hoe werkt de snaartheorie precies?

Deze theorie kom ik regelmatig tegen, maar ik heb slechts een vaag idee wat het precies inhoud, ik hoop dat iemand het mij kan uitleggen, ik snap redelijk wat van natuurkunde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De snaartheorie werkt niet.
Ook de natuurkundigen begrijpen hem niet, en kunnen er niet mee overweg. Het is een vaag idee.
Dus lig er niet wakker van.

Het beste antwoord

De basisveronderstelling van de snaartheorie is dat deeltjes die we ons normaal voorstellen als kleine biljartballetjes of mathematische punten, een soort uitgebreidheid hebben: net als een elastiekje. Een dergelijk elastiekje kan trillen op precies dezelfde manier als een vioolsnaar. De wiskundige vergelijking is zelfs hetzelfde. Alleen het grote verschil is dat een vioolsnaar iets heel groots is, iets dat je vast kunt pakken. De snaren in de snaartheorie zijn heel klein en omdat ze heel erg klein zijn moeten ze door het oog van de quantumtheorie worden gezien. Een trillende snaar is dan een beetje te vergelijken met een elektron dat om de atoomkern draait en dat in verschillende aangeslagen toestanden kan zitten.
Deze verschillende aangeslagen toestanden zijn de tonen en de boventonen van de snaar. De verschillende tonen manifesteren zich als deeltjes met andere eigenschappen. In de snaarmodellen die we nu hebben kan één en dezelfde snaar zich voordoen als een lichtdeeltje, een kerndeeltje of bijvoorbeeld een zwaartekrachtdeeltje, afhankelijk van hoe de snaar precies wordt aangeslagen. De snaartheorie is een compacte manier om een hele set van deeltjes tegelijkertijd te coderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed maar dit is een heel beeldende uitleg, ik wil eigenlijk graag weten wat ze er fundamenteel mee bedoelen. wat zijn die snaartjes dan? wat houden ze in? waar bestaan ze uit? ik las ook iets over dat er meerdere dimensies bij zijn betrokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwaartekrachtdeeltjes zijn bij mijn weten nog nooit gevonden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas heb ik daar (nog) geen antwoord op gevonden. Wellicht is de wetenschap er ook nog niet helemaal uit. Immers wordt hierboven gezegd dat een snaar zich kan voordoen als lichtdeeltje, kerndeeltje of zwaartekrachtdeeltje. In de aanhef wodrdt ook gesproken over een veronderstelling.
Succes met je verdere zoektocht. Als ik nog wat vind laat ik het je alsnog weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fundamenteel zijn snaren gewoon een soort "lijndeeltjes". Ze bestaan nergens uit omdat ze fundamenteel geacht worden te zijn (net zoals een elektron in de "gewone" natuurkunde verder nergens uit bestaat; het is gewoon een elektron). Nou ja, het bestaat uit energie misschien. Eigenlijk is het ook meer een wiskundige truuk, maar als ie correct voorspelt hoe materie zich gedraagt is het een goeie theorie. Zo ver is men overigens nog niet. Feitelijk zijn natuurkundigen de laatste jaren een beetje teleurgesteld geraakt dat de theorie zo moeilijk is dat het maar niet opschiet om 'm te begrijpen of te testen. Inderdaad zijn er meer dimensies bij betrokken; afhankelijk van de precieze theorie 10 of 11 of zelfs 26. Die "extra" dimensies zitten opgerold in een soort van klein balletje dat te klein is om voor ons verder merkbare effecten te hebben. En zwaartekrachtsdeeltjes zijn inderdaad nog nooit gevonden, maar het elegante van de stringtheorie is dat deze zwaartekrachtsdeeltjes voorspelt zelfs als je die er niet bewust instopt, terwijl alle andere quantumtheorieën nu juist stuklopen omdat ze niet goed met zwaartekracht kunnen worden verenigd. Dat is nu juist het meest wenselijke voordeel van de snaartheorie.
Overigens, op je oorspronkelijke vraag "Hoe werkt de snaartheorie precies?" ga je geen antwoord krijgen. Dat weet namelijk niemand nog. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie aanvulling landsgevaar.