Is het mogelijk om lucht naar ongeveer dezelfde temperatuur te brengen als de gasvlam van een fornuis?

Zo ja, wat zijn de grote verschillen in gedragingen tussen beide?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja natuurlijk is dat mogelijk, maar niet bij gebruik van een huishoudelijk fornuis.
Bij een fornuis verdwijnen de verbrandingsgassen naar boven, terwijl van onderen nieuwe koude lucht wordt aangevoerd.
De temperatuur van de lucht, om de vlam heen, blijft daardoor relatief laag.

Om hoge temperaturen te bereiken heb je een oven nodig.
Dus een meer gesloten systeem.
Hierbij wordt de hoeveelheid gas en de hoeveelheid te verwarmen lucht zodanig op elkaar afgesteld dat bij verbranding van het gas hoge temperaturen worden bereikt.
Edraket
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Nabij de gasvlam wordt de lucht óók heel heet. Maar in de basis klopt je verhaal.