is het niet goedkoper om een ruimte shuttle met een ballon op te laten stijgen?

..en pas in de atmosfeer zn motoren start om op koers te komen? t duurt ff wat langer maat beter voor t milleu.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er wel over nagedacht hoe je dat zou willen doen...
Allereerst zo je echt een gigantische ballon nodig hebben want zo'n space shuttle is ongelooflijk groot en zwaar, en dan nog het feit dat een ballon nog ver voordat hij de evenaar bereikt waarschijnlijk kapot knalt, door druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk bedoel je de ozon-laag

Het beste antwoord

ik ben blij dat iemand zich dit afvraagt, ik heb altijd gedacht dat het verticaal omhoog afschieten van een raket(met of zonder shuttle) de minst energieefficiënte
manier omdat op deze manier de zwaartekracht maximaal
overwonnen moet worden.
bovendien komen daardoor de meeste verbrandingsstoffen in de atmosfeer.
ik vind het idee van een ballon(of een zeppelin) helemaal niet raar, het gaat natuurlijk niet zo snel en het is minder indrukwekkend, maar het is vele malen efficiënter.
mijn idee was, aangezien de shuttle na landing op de rug van een aangepaste Jumbo 747, van de landingsplaats naar JFK werd getransporteerd, vaak zo'n 2000-3000 mijl,
het ook mogelijk is om vanaf zo'n vliegtuig, of bv. de Galaxy C5 de shuttle te lanceren, hoewel die erg zwaar is en geen echte vleugels heeft.
Er werd bij de Nasa geëxperimenteerd met de Ramjet/Scramjet en X-38
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest efficient zou zijn om de hele handel aan een lift omhoog te takelen naar een geostationaire baan en het van daar uit een slinger te geven de ruimte in. Google maar eens op space elevator. Nu die superkabel nog ontwikkelen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mijl is in Nederland geen wettelijk toegestane eenheid van lengte. Dat is wel de kilometer.
Verder heb je blijkbaar niet het antwoord van Cryofiel gelezen of begrepen.

Andere antwoorden (6)

Ik denk niet dat het beter is, want die ballon heeft ook gas nodig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ballon heeft helium nodig
ik weet niet zeker maar dan kom je niet door die vage kring heen en zo'n ballon kan zo'n shuttle niet dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee is leuk, maar het is niet zinvol.

Dat komt doordat het niet zo moeilijk is een shuttle omhoog te krijgen.

Wat veel moeilijker is, is de shuttle de vereiste HORIZONTALE snelheid te geven.

Om in een baan rond de aarde te komen, moet de shuttle namelijk een *horizontale* snelheid hebben van ongeveer 27000 km/u. DAT is waar de brandstof in gaat zitten.

Je kunt dat zien bij de lancering van de space shuttle, of de Ariane, of elke andere raket: de raket gaat eerst omhoog, maar draait al snel opzij. Dat is nodig om die enorme horizontale snelheid te bereiken.

Daarbij vergeleken zijn die paar honderd kilometer omhoog een peulenschil.

Met de ballon los je dus het kleinste probleem (omhoog komen) op, en zelfs dat nog maar gedeeltelijk. Het grootste probleem (de horizontale snelheid bereiken) los je niet op.

Toegevoegd na 2 minuten:

Waar wel mee geëxperimenteerd wordt, is het omhoogbrengen van de shuttle met een snel vliegtuig. Op die manier krijg je weliswaar niet zoveel hoogte (hooguit 15 km, hoger kom je niet met een vliegtuig), maar wel alvast een stuk van die zo belangrijke horizontale snelheid.

Nog een voordeel is dat het vliegtuig weer kan landen. Je hebt daardoor niet, zoals nu, voor elke lancering een nieuwe eerste trap nodig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke informatie, heb ik nooit geweten. thanks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een goed verhaal en in de meeste dingen heb je een punt, maar het is niet de hele waarheid. Om in een baan om de aarde te komen, moet je of heel hard gaan, OF heel hoog zitten. Hoe hoger je zit, hoe minder hard je hoeft te gaan. Dus je mag kiezen tussen horizontale snelheid of verticaal veel kilometers maken. En om een raket naar de maan te sturen, of naar Mars, boeit de horizontale snelheid niet. Je grootste probleem is dan dat je zo veel kilometers tegen de zwaartekracht in moet, en dat is _zeker wel_ "zo moeilijk"!!! Zoals andere mensen al zeggen: Een ballon komt maar een klein stukje, want die "drijft" op luchtdruk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat je zegt klopt slechts zeer ten dele. De vraag ging over een shuttle. De shuttle zit in een lage baan om de aarde. In zo'n baan is vooral de horizontale snelheid belangrijk - zoals gezegd ruwweg 27 duizend (!) km/u. Wil je een geostationaire baan bereiken, dan moet je veel hoger komen - ruwweg 36000 km in plaats van slechts 350 km. Daar staat tegenover dat je horizontale snelheid wat lager mag zijn: "slechts" 11 duizend km/u. Ook voor zulke banen geldt dus dat de horizontale snelheid van groot belang is. Zelfs voor reizen naar de maan en Mars is de horizontale snelheid van belang. Als je het profiel van zulke vluchten bekijkt, zie je dat het betreffende ruimtevaartuig nooit "recht omhoog" vertrekt, maar altijd eerst een ongeveer cirkelvormige of ellipsvormige baan rond de aarde kiest. Dus ook voor verre reizen geldt: *eerst* horizontale snelheid. Pas daarna wordt verder versneld om via een hyperbool-achtige baan van de aarde te ontsnappen.
Zo'n ballon is een leuk idee, maar hoe hoger je komt, hoe minder druk er is. De druk van een ballon blijft gelijk en op een gegeven moment knalt de ballon uit elkaar. Je komt er dus nooit hoog genoeg mee. Dat is ook de reden waarom spaceshuttles van metaal zijn, ze moeten de druk waarmee het zuurstof tegen het metaal aan drukt kunnen weerstaan.

En ook is omhoog gaan niet de enige stap richting de ruimte. Zodra je in de ruimte bent, wil je daar natuurlijk ook blijven. Daarvoor heb je horizontale snelheid nodig en daar kan een ballon natuurlijk niet voor zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ballon stijgt zolang de dichtheid van de ballon inclusief het aanhangsel lager is dan de omgeving (de lucht).

Hoe zwaarder het object is dat je op wilt laten stijgen, des te groter moet de ballon zijn om een lagere gemiddelde dichtheid dan de omgeving (de lucht) te krijgen. Een shuttle is 'best wel' zwaar.

Maarrr... hoe hoger je komt in de atmosfeer, hoe lager is de luchtdruk / dichtheid van het gas om je heen. Je zal onherroepelijk op een punt komen dat je het niet meer voor elkaar krijgt een NOG lagere gemiddelde dichtheid te krijgen dan de omgeving. En je stijgt niet meer verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n ballon kan de raket maar een heel klein stukje omhoog krijgen. Gezien de hoeveelheid energie die het kost om in een baan om de Aarde te kopen, is dit peanuts. Het lijkt mij ook erg gevaarlijk.

Maar men werkt wel aan heel andere methodes. Wie weet lukt het ooit om via een lint de ruimte in te kruipen, als ware dat een lift. Men is al een kilometer hoog gekomen, waarbij de energietoevoer via een laserstraal ging.