hoe kleur je een vuur?

ik heb thuis een vuur schaal en vindt het leuk om het vuur een kleur te geven. nou wil ik dit wel veilig doen dus wil ik niet met poeder strooien. hoe kan ik dan het vuur in de vuurschaal een kleur geven?
kan ik gewoon een staaf metaal er in hangen of werkt dat niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Poeder strooien zou ik zeker niet doen, Ook een staaf metaal zal niks doen. wat je wel zou kunnen doen is er gewoon gekleurd glas omheen zetten. ( ruim er omheen dat het niet kan barsten )
Dit zal toch het beste gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
btw als dit om een experiment in een zuurkast gaat kan je wel wat doen met bijv magnesium, koper poeder/ijzer poeder....andere metaal poeders kan bijv ook. let wel op dat koperoxide (net als sommige andere metaaloxide) zeer giftig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las net iets als Mystical Fire.

Vroeger toen ik nog kind was gooide ik wel eens gekleurd hard papier in vuur, dan kleurde het ook. Al was het heel kort. Ik denk dat kleurstof op een blaadje laten opdrogen misschien ook wat doet, maar ik zou niet weten voor hoelang dat effect zou hebben. Uiteraard zou het ook een kliederboel daardoor kunnen worden.

Je zou bijvoorbeeld naar een vuurwerkwinkel kunnen bellen. Een aantal hobbyisten daar zullen vast het antwoord op jou vraag hebben.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan een neutraal basismengsel van bijvoorbeeld suiker en KNO3 voeg je toe:
Rood: Sr(NO3)2
Steenrood; Ca Cl 2
Wit: Mg, Al.
Groen Ba(NO3)2/H3BO3
Blauw : Cu+NH3
Purper; KClO3
Goud: C (koolpoeder)

Sommige stoffen dienen als oxidator/reductor met reductor/oxidator gecompenseerd te worden.
Het basismengsel maak je van ongeveer 66%KNO3 en 33 % poedersuiker.
Dit middel is niet slaggevoelig, wordt zelfs als raketbrandstof gebruikt.

Overal waar Chloraat en of zwavel gebruikt wordt, kan slaggevoelig worden, zoals buskruit.

Ammonium en chloraten in het mengsel kunnen detonatie veroorzaken.

Giet het poeder in een papieren /kartonnnen buisje, gebruik GEEN PVC pijp (vorming van dioxine etc) of metalen
pijp die als een staafbom af kan gaan.

Dit laatste is bedoeld als waarschuwing, niet als gebruiksaanwijzing.

Toegevoegd na 9 minuten:
In alcohol laten zich sommige van de kleurende stoffen in de lijst oplossen (70% alcohol) deze geven dan een gekleurde vlam.

Barium is buitengewoon giftig, toch komt het in groen vuurwerk algemeen voor.

Met name de grondbloemen zijn voor dieren erg giftig.
Verzamel die na gebruik en gooi ze weg voordat honden etc er aan gaan likken.....