wat is de topsnelheid van de jetski ?

De jetski is een vaartuig. De voorwaartse kracht op dit vaartuig ontstaat doordat het water met een bepaalde snelheid een ( door de motor aangedreven) pomp ingaat en met een grotere snelheid de pomp verlaat. De voorwaarstse kracht Fvw hangt af van de snelheid v van de jetski: Fvw = 20 * (40 - v ) . De jetski ondervindt tijdens het varen ook een achterwaartse luchtwrijvingskracht Fw,l = 1,0 * v^2 . De andere wrijvingskrachten zijn vewaarloosbaar ten opzichte van deze luchtvrijvingskracht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

dat is geheel afhankelijk van het motorvermogen van de jetski, de romp snelheid en de piloot. Dat is uit de verstrekte gegevens niet te herleiden. Theorie werk niet altijd in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen netto kracht is dan blijft de snelheid constant, dat is een van de wetten in de Newton mechanica. Je moet dus simpelweg de krachten optellen als vectoren en die som moet 0 zijn. Omdat beide vectoren horizontaal zijn en tegengesteld gericht zijn moet je de kracht in een van beide richtingen negatief nemen. Je komt dus uit op Fvw+Fw,l=0 20*(40-v)-v^2=0 --- v^2+20v-800=0 . Gelukkig komt daar 20 m/s uit dat scheelt weer rekenen en typen.