Als de pijp aan de onderkant in een open ruimte uitkomt, dan zal er geen lucht dor de pijp omhoog hoeven stromen.
Als de pijp aan de onderkant in een gesloten vat uitkomt, dan zal de lucht onderin samengeperst worden, en dan zullen er zich luchtbellen vormen die tegen de waterstroom in omhoog gaan.
jc54
3 jaar geleden
JA,maar het hangt ook een beetje van de diameter van de pijp af. Als de pijp eindigt in een gesloten ruimte zal het even duren, dat de luchtbel in de gesloten ruimte zodanig onder druk komt te staan, dat de luchtbel zich naar boven beweegt. De diameter van de pijp bepaalt hoe makkelijk dat dit gaat. Een brede pijp laat makkelijk water en lucht tegen elkaar in bewegen. Een smalle pijp doet dat veel moeilijker, maar het lukt wel. Denk maar aan het borrelen van de afvoerpijpen van het riool en de afvoeren als het b.v. heel hard regent en er dus ineens heel veel water naar het riool stroomt en veel lucht ook uit het riool moet verdwijnen. In een riool zal het overigens makkelijker gaan, omdat het geen volledig afgesloten systeem is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ligt het ook niet aan lengte van de pijp ivm met de valsnelheid?