De concentratie is een maat voor de sterkte van een oplossing van een stof. Het begrip concentratie heeft geen vaststaande eenheid. In de regel kiest men een eenheid die het beste past bij de toepassing.

De concentratie kan worden uitgedrukt in een vrij groot aantal eenheden omdat men de hoeveelheden ofwel in massa ofwel in mol ofwel in volume kan uitdrukken. Ook gemengde vormen komen voor, bijvoorbeeld de opgeloste stof in mol en het oplosmiddel in kilogram.

Verschillende grootheden die concentratie uitdrukken zijn zodoende:
*Molaire concentratie of molariteit (aantal mol per liter oplossing)
*Massaconcentratie (massa van een opgeloste stof A gedeeld door het volume van de oplossing)
*Molaliteit (aantal mol opgeloste stof per kilogram oplosmiddel)
*Massapercentage (massa van de stof als % van de massa van de oplossing)
*Volumepercentage (volume vd stof als % van het volume van de oplossing)
*Massafractie

De molariteit daarentegen is -zoals uit het bovenstaande ook al blijkt- één specifieke maat voor de concentratie en deze is is wel heel concreet gedefinieerd. namelijk als het aantal mol van de betreffende stof die is opgelost in een liter van de oplossing. Van alle manieren om de sterkte te meten is dit de bekendste
10 jaar geleden
De Analytische concentratie Mol/L
Actuele concentratie Mol/l (De hoeveelheid deelchen)