Wat is onder- en bovendruk?

Ik snap niet wat onderdruk is en wat bovendruk is. Want als de luchtdruk 1,05 bar is en aardgas bijv. een druk van 1007 mb heeft. Hoe weet je dan of aardgas een over of onderdruk heeft. Nou weet ik dat het antwoord overdruk is maar ik weet niet hoe je daarop moet komen. Het klinkt toch locgischer dat het een onderdruk heeft omdat de druk lager is??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Als je enerzijds van onderdruk praat, is het anderzijds de overdruk waar je over praat. Onderdruk is een druk die lager is dan de atmosferische druk en overdruk is een druk die hoger is dan de atmosferische druk. Als we het over bovendruk hebben, dan hebben we het over een maximale druk in een systeem die bereikt mag worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de toelichting op jouw vraag lees ik dat met onderdruk de minimale druk in een systeem bedoeld wordt.
jc54