Is het universum "bol"?

Toen we niet wisten dat de aarde rond was, waren we zeer verbaasd dat we weer op hetzelfde punt uitkwamen als we constant in een rechte lijn liepen. (bij wijze van spreken uiteraard, want men dacht dat men eraf zou vallen).

Zo stel ik me het universum ook voor; als we de aarde in een rechte lijn verlaten en alsmaar rechtdoor gaan komen we ... heel verbaasd weer bij de aarde uit.

Past dit nou in een bestaande wetenschappelijke theorie of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voorlopig (meest gangbare theorieën) gaat men er van uit dat als je van de Aarde in een perfect rechte lijn rechtdoor vliegt, je uiteindelijk ook weer bij de Aarde uit komt (stellaire bewegingen niet meegerekend). Voorlopig is in geen enkele richting een structuur waargenomen die in te tegenovergestelde richting ook gezien kan worden. Dit is ook onwaarschijnlijk gegeven dat het licht uit die richting er langer over moet doen om bij ons te komen dan het universum oud is. De meest gangbare term voor de vorm van het universum is die van een in zichzelf gekromde ruimte. Een redelijk loze term als je geen wiskunde hebt gestudeerd maar zie het als iets dat in een 4 dimensionale ruimte voor een bal door gaat. Reizen in 3 dimensionale ruimte betekend dan ongeveer hetzelfde als reizen over het oppervlak van een 3 dimensionale bal.

Ik weet 't niet, maar misschien dat dit artikel je verder kan helpen? http://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_Universe

Bij de aarde is het zo dat wij er op leven. In het universum zitten we er midden in. Ik kan me dus voorstellen dat als je in een rechte lijn gaat je uiteindelijk aan de buitenkant van het universum komt. (afgezien van de snelheid die je dan zou moeten hebben). Maar of je dan nog verder kunt weet ik niet wellicht kunnen we er niet uit

Recentelijk heb ik in een documantaire op NGC gezien dat verschillende NASA medewerkers van mening zijn dat als je in een rechte lijn vertrekt dat je uiteindelijk weer bij de aarde uit komt. Even los van de gevaren die op de loer liggen in het universum...

Zelfs de meest gerenommeerde wetenschappers op dit gebied, hebben op deze vraag als antwoord "dat zou zomaar eens kunnen". Ik denk zelf echter dat deze vraag het resultaat is van mensen om toch een bepaalde denkbare afmeting aan het heelal toe te kennen. Als het heelal echt oneindig is, dus als het om álles gaat wat er is, ook qua tijd en ruimte, dan doet een concept als "richting" er op die oneindige schaal niet meer toe. Het zou ook nooit kunnen gebeuren om het "hele heelal" te doorkruisen als dit oneindig is, dus deze vraag lijkt puur bedoeld om je een voorstelling te maken bij de afmeting en/of de vorm van het heelal. Elk antwoord op die vraag zou je begrip denk ik juist verminderen. Het besef dat deze vraag onbeantwoordbaar is is volgens mij juist het teken dat je de oneindigheid van het heelal begrijpt. Al kan niemand dat geloof ik op dit moment.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100