hoe bereken je de beide zuurconstante van oxaalzuur?

Hierbij moet jezelf achter de gegevens komen doormiddel van een werkplan op te stellen en dit werkplan moet ik zelf uitvoeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Oxaalzuur is H2C2O4. Het is een zwakker zuur, dus ioniseert het niet volledig in water. Oplossen gaat volgens de volgende (evenwichts)reactie: H2C2O4(s) + H2O <--> HC2O4-(aq) + H3O+(aq)

De zuurconstante is te berekenen met de evenwichtsvoorwaarde: die is [HC2O4-]*[H3O+] = K.

Wil je dus de constante berekenen, dan heb je beide concentraties nodig, en omdat de verhouding H3O+ : HC2O4- = 1:1, heb je aan een van beide genoeg: de ander is dan immers even groot.

Kun je nu zelf verder? Zo ja, stop dan hier met lezen, dan typ ik je werkplan onder deze lijn:

---------------------------------------------------------------

De sleutel tot het berekenen van de constante is het bepalen van de H3O+ concentratie. Die vul je dan in de evenwichtsvoorwaarde in, en doe je in het kwadraat omdat de HC2O4- concentratie even groot is.

De H3O+ concentratie is 10^-(pH), want pH = -log[H3O+] Het enige wat je dus moet doen is een hoeveelheid oxaalzuur oplossen, de pH meten met een pH-meter, die omrekenen naar de H3O+ concentratie en die vervolgens invullen in je evenwichtsvoorwaarde, en daar is je zuurconstante! Controleren kun je met Binas.

Toegevoegd na 18 uur:
Oh daar las ik overheen. Nou bij oxaalzuur wordt er na het eerste proton dus ook een proton afgestaan door de tweede zuurgroep, maar ook daarbij komt weer H3O+ vrij, dus kun je hetzelfde principe toepassen.

Het verschil tussen beide stappen is natuurlijk wel van belang, maar moeilijk te zien. Ik weet niet precies hoe je dat zou kunnen waarnemen. Het eerste evenwicht stelt zich wel sneller in dan het tweede, vanwege het verschil in zuursterkte, dus kun je misschien gewoon met behulp van een pH-meter en een meetprogramma op de computer (op je school weten ze dat wel) de pH grafiek maken, pH tegen de tijd uitzetten. Je krijgt dan een soort van omgekeerde S-curve, en bij het vlakke midden en einde heerst er evenwicht. De pH kun je dan aflezen en op bovengenoemde manier de Kz berekenen.