kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met newton, vector, krachtenschaal etc. werkt, zie uitleg

ik heb een natuur-/scheikunde boek waar ik helemaal niks van snap

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

100 gram = 0.98 N.
Zo is 100 Kilo 980 Newton.
Een vector is een krachtenbepaling in een tekening

Bijvoorbeeld :

\

Die lijnen zijn Vectors en geven aan hoe de krachten zich bewegen en waar een voorwerp kan uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Newton is de kracht die nodig is om 98.1 gram materiaal op te tillen.
De vector is de hoek waaronder deze kracht werkt en de krachtschaal geeft aan welke kracht in Newton of kilonewton nodig is om een hoeveelheid massa te verplaatsen of een hoeveelheid arbeid te verrichten.
Daarom weegt een kilogram 9.81Newton en heeft iets wat 9.81 Newton weegt een massa van een kilogram.
Dit geldt op een plaats waar de versnelling (of valsnelheid)
in het luchtledige 9.81M/s bedraagt.
In Nederland is dat ongeveer het geval.

Toegevoegd na 6 minuten:
de 2 was weggevallen 9.81M/s^2 had er moeten staan bij de valversnelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien makkelijk om Newton als een kracht voor te stellen en kilo als een gewicht.
Een kilo weegt op aarde een kilo omdat de massa (zeg maar voorwerp met een bepaalde hoeveelheid stof) met een een aardse kracht naar de grond wordt getrokken.

Op de maan wordt hetzelfde gewicht met een kleinere kracht naar de grond getrokken.

Een kilo weegt daar dan ook minder!
Gewicht = Massa x aantrekkingskracht.

Een vector is een ander verhaal...
Daarmee kan je krachten die in beweging zijn of verklaren.
Tekeningen zeggen hier meer dan 1000 woorden....

Kan ik je niet makkelijk in tekst uitleggen...
12 jaar geleden
Eigenlijk valt wat je wilt weten niet zo maar even uit te leggen hier.

Wat je misschien wel kan helpen is deze site: http://www.newton-online.nl/newton3/pagina.asp?pagkey=57561

Je moet even bladeren om alles te vinden, maar daar wordt het onderwerp best eenvoudig uitgelegd.