Wat is een vb. Van chemische en mechanische/ fysische verwering in eigen omgeving?

Ik moet voor aardrijkskunde 2 foto's maken van deze soorten verwering in eigen omgeving. Bij chemische verwering maak ik denk ik een foto van roest, maar ik heb geen idee waar ik bij mechanische verwering een foto van kan maken!
Iemand een idee...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben we het bij mechanische verwering niet gewoon over slijtage?
Een bot mes (moeilijk te fotograferen).
Een gat in je sok.
Een gladde band zonder profiel. (Vooral aanhangers van boerentrekkers)
Aan een roeiriem zit vaak een ijzeren oog, dat ver is uitgesleten, net als de bijbehorende ijzeren pen op de rand van de boot.

Antwoorden (3)

Een goed voorbeeld van mechanische verwering zijn bijvoorbeeld de wortels van een boom die een stoeprand of trottoir vervormen. Dat zou je toch zonder teveel moeite moeten kunnen vinden en fotograferen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mechanische verwering : zie je bijvoorbeeld aan standbeelden ,muren en dergelijke, scheuren in muren ,een standbeeld waarvan de trekken in de wind vervaagt zijn ,verf die afbladdert, scheuren in het wegdek ten gevolge van overbelasting door vrachtverkeer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwering heeft eigenlijk een vrij beperkte betekenis in de fysische geografie. Het gaat om het verbrokkelen en slijten van rotsen. In onze streken is dat voor 99% verwering door vorst (woestijnen wind en krimp/uitzetten door de grote temperatuurverschillen). In Nederland zie je het eigenlijk niet, en wordt de term gebruikt voor achteruitgang van natuursteen op graven en van standbeelden. Chemische verwering is het oplossen van kalk en andere minerlalen in regenwater, je krijgt dan een karstlandschap. Chemische verwering in Nederland lijkt me erg moeilijk te fotograferen, je kunt natuurlijk het groene patina van een bronzen beeld fotograferen, of een verroest ijzeren voorwerp. Deze metalen komen eigenlijk niet als zodanig in de natuur voor, dus het is dan niet echt een natuurlijk proces.