Wat is (elektromagnetische) straling?

Er zijn hier eerder (2 jaar geleden) vragen over geweest: http://www.goeievraag.nl/vraag/straling.35837
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektromagnetische-straling-medium-voortplanten.7843

Echter daarin geeft iemand (staat geen naam meer bij) aan: "Ik weet het wel, maar het is zo moeilijk uit te leggen. Ik zou eerder een nieuwe godsdienst beginnen dan een leek precies uit te leggen wat straling is. In de wetenschap is er geen twijfel en jouw retorische vraag is allang opgelost. Je bent een beetje achter met de theorie. Een beetje, nou ja een jaar of 100"

In de tweede vraag over voortplanting van EM straling staat een antwoord waar ik weinig mee kan.

Echter betekend dat dat er dus een antwoord moet zijn op deze vraag. Wat IS straling nou eigenlijk? Hoe moet ik me dat voorstellen? Het is namelijk nog goed voor te stellen hoe elektriciteit zich door een koper draadje verplaatst, als is het nog een kunst geweest om dat echt in detail te begrijpen dan alleen het principe te snappen. Echter hoe moet ik dan elektromagnetische straling zien?

Ik ken deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_straling maar met "Elektromagnetische straling is de voortplanting door de ruimte van elektrische en magnetische oscillaties (trillingen)." kan ik me nog weinig voorstellen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen weet wat de wet van Coulomb is. Dat is de wet die aangeeft wat de elektrische kracht is tussen twee ladingen. Dan is er ook nog de Lorentzkracht, dat is de kracht die ten opzichte van elkaar bewegende ladingen op elkaar uitoefenen (een magnetische kracht). In de zogenaamde velden ga je echter uit van één deeltje dat een veld produceert, dat is hetzelfde als de kracht tussen twee ladingen, maar dan zonder de storende tweede lading, je beschouwt alleen de invloed van de hoofdlading, in wezen geeft het veld aan hoe groot de krachten zullen zijn als je er een lading in stopt. Is er een verandering in de positie van een lading dan verandert het elektrische en het magnetische veld. Dat wordt volkomen beschreven met de veldvergelijkingen van Maxwell. De verandering in het veld is echter niet over het hele universum tegelijkertijd, maar hij verspreidt zich met de zogenaamde lichtsnelheid c. (c^2 is een van de constantes in de Maxwellvergelijkingen, de grootte afgeleid van elektromagnetische metingen, dus al decennia voor Einstein was c^2 een belangrijke natuurconstante die onafhankelijk van de lichtsnelheid werd bepaald). Als voorbeeld kun je een antenne nemen op een zendmast, die zendt ladingen over een antenne die 96 miljoen keer per seconde heen en weer gaan. In de antenne van je radio wordt die verandering van het veld gevoeld en er gaat ook in de antenne een wisselstroom vloeien. Zichtbaar licht is hetzelfde alleen met veel kleinere antennes (zo groot als atomen) en veel hogere frequenties (ca 600 biljoen Hertz). De antennes in je oog zijn moleculen die bij het opvangen van een foton frequentie veranderen van vorm. Zoals uit de beschrijving van het oog blijkt is elektromagnetisme ook een kwantumverschijnsel en daarin uit zich een soort 'deeltjes' gedrag. Het meest vreemde daarin is dat de kansverdeling waaraan de 'deeltjes' golfpakketjes aan moeten voldoen al over de gehele ruimte vastligt zonder enige vertraging in tegenstelling tot het elektrische veld. Het is alsof lichtdeeltjes al een heel precieze landkaart hebben van de gehele ruimte. Dit wordt non lokaliteit genoemd. (Wat ik nu beschrijf is de Bohm-interpretatie van licht, andere interpretaties geven weer andere principiele problemen, waardoor er geen werkelijke consensus over is). De grote paradox is dat de elektromagnetische golven wel lokaal zijn en de kwantum verschijnselen niet en filosofisch gezien is dat niet goed verenigbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100