Hoe komt het niet-schuimend bier gaat schuimen als er even een stukje papier (van keukenrol o.i.d.) in gehouden wordt?

Het is zo; probeer 't maar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Schuim op bier bestaat uit bellen van CO2-gas in een vliesje van eiwitten. Dat CO2 komt uit het koolzuur in het bier volgens de reactie H2CO3 -> CO2 + H2O. Deze chemische reactie gaat vlotter als er onzuiverheden aanwezig zijn want deze onzuiverheden zijn een soort van kiemplaatsen. Een stukje papier heeft een heleboel uitstekende vezeltjes die goed dienst doen als kiemplaatsen. Gevolg: plots een grotere productie van CO2 en dus meer schuim.