dat ligt er aan. Meestal sta ik aan de andere kant van de weegschaal en dan geeft het 93 kilo aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of bedoel je de massa van de aarde? Dat is een heel andere vraag.
itsme
14 jaar geleden
2kg, het gew=icht van de weegschaal.

Het gewicht wordt bepaald door de aantrekkingskracht tussen het te wegen object, en de ondergrond. De zwaartekracht richt zich naar de aarde, en dus is geen gewicht op de schaal, maar weeg je het gewicht van de schaal, precies als zou je de schaal gewoon omdraaien.

Als je de aarde op een veel grotere planeet zou zetten dan is de zwaartekracht weer heel anders, en geldt de gewone weegschaal niet meer.

Goed, dat ter zijde: Theoretisch gezien: 5,9742×10^24 kg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5,976 * 10^24 kg
dus 5976 triljard kilo

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet vergeten het gewicht van de weegschaal van het totaal af te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderstaande link weegt de aarde ongeveer 6.000.000.000.000.000.000.000.000 kg.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit ik er toch nog maar 300 biljoen ton naast;-)
Ik denk dat je je afvraagt hoeveel de aarde weegt eigenlijk, dus daar geef ik dan maar antwoord op.
Eigenlijk vraag je je af wat de massa is van de Aarde.
Gewicht en massa betekenen eigenlijk niet het zelfde. Beeld je gewoon in dat je op een weegschaal staat in een lift. Wanneer denk je dat de weegschaal het hoogste getal gaat aangeven? Omhoog of omlaag? Wanneer de lift omhoogschiet, treedt er een versnelling op. Je gaat meer druk uitoefenen op de weegschaal. Het gevolg is dat je meer weegt. Schiet de lift omlaag (weer een versnelling), dan wordt je eigenlijk een beetje van de grond gelicht. Je weegt plots iets minder. Je gewicht verandert constant in de lift, maar is je massa veranderd?
Denk ook aan de ruimtevaarders die in gewichtsloze toestand rondzweven in de ruimte. Hun massa is nog steeds hetzelfde, maar op die massa wordt er geen zwaartekracht meer uitgeoefend. Als zij op de weegschaal zouden gaan staan in de ruimte, zouden ze niets wegen.
Dat is de theorie!
Nu de Aarde. Hoe bepalen we de massa? De massa is het product van het volume en van de dichtheid van het materiaal. Dus we moeten het volume en de gemiddelde dichtheid van de Aarde kennen.
De gemiddelde dichtheid van de Aarde is ongeveer 5,5 gram per kubieke centimeter (g/cm3).
En nu het volume: dat kan je zelf uitrekenen als je weet dat de Aarde een bol is met een straal van ongeveer 6371 km. Uiteindelijk kom je aan een volume van ongeveer 1.000.000.000.000 kubieke kilometer (km3) of 1 biljoen kubieke kilometer.
Als je beide nu vermenigvuldigt (rekening houdend met de eenheden!) kom je aan een massa van bijna 6000 triljard kilogram, dat is een 6 gevolgd door 14 nullen: 6.000.000.000.000.000.000.000.000 kg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel simpel te controleren: leg de weegschaal ondersteboven op de grond, trek het gewicht van de weegschaal er vanaf en je weet het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De weegschaal is het gewicht! hoe zwaar weegt de weegschaal de aarde is het gewicht niet die zweeft en de aantrekkingskracht(massa)
Waar ga je de weegschaal neer leggen op de Zon Maan Mars Venus?
het antwoord is het gewicht van de weegschaal denk ik ;)