Een paar chemische vraagjes over een extractie van plantenmateriaal..

''Voeg de Mimosa Hostilis toe. Roer het goed door en laat het mengsel van de Mimosa Hostilis en het Base water een nachtje staan zo voorkom je emulsies''
1-(Wat zijn in dit geval emulsies en wat voor kwaad kunnen ze?)

2-Is nafta hetzelfde als naptha?

3-En zit nafta of naptha in (redelijk)pure vorm in terpentine?

4-Is het gevaarlijk om aan een basische vloeistof(ph12)ether toe te voegen m.b.t. peroxidevorming of hittereacties?

Toegevoegd na 7 uur:
Als iemand een van de vier vragen kan beantwoorden ben ik al heel blij!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik zal een poging wagen,
vraag1 , ik ga er van uit dat je water met hydroxyde sterk basisch gemaakt hebt, dat lost de planten op en verzeeprt de etherische olieen , waardoor er geen emulsies ontstaan.
Vraag 2, Ja, Naphta en nafta zijn hetzelfde.
Vraag 3, Nafta is een bepaalde fractie van gekraakte olie.
die zit oa. in terpentine, terpentine is zelf een bepaalde fractie uit dat kraakproces, waar dikke aardolie in kortere meest alifatische strengen wordt geknipt (gekraakt) zoals ook wasbenzine en in een destillatietoren op basis van kookpunt gescheiden worden.
Heel veel aardolieproducten die een bepaalde naam hebben bestaan uit een mengsel van koolwaterstoffen die
ongeveer hetzelfde kookpunt hebben en een algemene naam, zoals benzine(grotendeels octaan),kerosine (petroleum),terpentine en ga zo maar door.
Deze mengsels bevatten oa ook nafta en tolueen , benzeen en andere zeer giftige producten.
Omdat aardolie niet overal dezelfde samenstelling heeft, zijn de beschreven producten ook wisselend van samenstelling.
Heeft men echter oa benzeen of andere specifieke verbindingen nodig, dan vindt verdere zuivering plaats, voor verbrandingsmotoren is dat echter niet nodig, dan wordt de juiste fractie al dan niet van additieven voorzien en als brandstof of schoonmaak/verfverdunner ed.verkocht
Vraag 4 Ik raad je met klem af uberhaubt met ether te werken, daar het vaak van nature al peroxiden bevat.
De inwerking van een krachtige base kan derhalve onvoorspelbare effecten hebben, die hele nare gevolgen kan hebben, bovendien kookt ether al bij ongeveer 30 graden en is de damp zo zwaar bedwelmend, dat het weggegooid in een wasbak snel verdampt en je kan bedwelmen, een keer diep ademhalen is voldoende om met ether verzadigde lucht je het bewustzijn te doen ontnemen.
Daarbij is ether onvoorstelbaar brandbaar.