Wat als je blauwzuurgas hebt ingeademd?!

Ik was dus tijdens beeldende vorming met seconde lijm bezig en iemand anders naast mij met een verf feun.... na een tijdje gingen mijn ogen prikken en voelde het alsof mijn longen verschroeit werden... ik heb dus opgezocht of het slecht was en wat het was.. het 2e gedeelte van mijn vraag heb ik kunnen vinden maar het eerste stuk niet:-/ weet iemand misschien of het blijvende schade veroorzaakt en of ik naar een dokter moet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

toxische werking van cyanide kan ongedaan worden gemaakt door snel een tegengif toe te dien, maar dit moet wel binnen 2-4 uur gebeuren.

Acute blootstelling

Acute blootstelling kan leiden tot algemene zwakte, hoofdpijn, verwarring, duizeligheid, moeheid, paniek, kortademigheid, misselijkheid en braken. Door de kortademigheid kan iemand in een coma raken. Uiteindelijk kan dit tot de dood leiden. Bij grote doses blauwzuur treedt onmiddellijke bewusteloosheid op met daarop volgend de dood

Chronische blootstelling
Chronische blootstelling kan leiden tot dezelfde soort symptomen. Het kan ook leiden tot irritatie van de huid en neus. De schildklier wordt er ook gevoelig voor.

Inhalatie
De effecten van blauwzuur zijn sterk afhankelijk van de concentratie. Lage concentraties zorgen voor klassieke cyanidevergiftigingsymptomen, maar hebben niet meteen de dood tot gevolg. Hogere concentraties cyanide in het lichaam zijn wel dodelijk.

Tabel 1: tijd tot dood door inhalatie van een dosis waterstofcyanide
Mg m-3 ppm tijd tot dood
150 135 30 min.
200 180 10 min.
300 270 meteen

dus als je er last van had is het nu al te laat .... je kunt met een gerust hart gaan slapen alles is oke ... volgende keer wel even lekker raampje open zetten in de klas

Toegevoegd na 8 minuten:
Waterstofcyanide of blauwzuur is een anorganische verbinding van waterstof, koolstof en stikstof, met als brutoformule HCN. Het is een extreem giftig kleurloze tot zeer lichtblauwe vloeistof, die vlak boven kamertemperatuur kookt. Het is een zwak zuur en het is goed oplosbaar in water.
De toxische werking van blauwzuur berust op het verstoren van de ATP-productie in de mitochondriën. Blauwzuur ruikt naar amandelen, hoewel een genetisch defect bij sommigen het waarnemen ervan belemmert.[1] Ook de zouten van blauwzuur, de cyaniden, zijn zeer giftige verbindingen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Er kan niet zomaar van worden uitgegaan dat alles oké is. Bij gebruik van een verfföhn kunnen giftige dampen vrijkomen. Het openzetten van een raampje, als men binnenshuis werkt, is volstrekt onvoldoende. Men dient te allen tijde een mondkapje te gebruiken + veiligheidsbril en handschoenen. Het mondkapje geldt ook voor de personen die er naast staan.
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc,
Als er gevaar is van blauwzuur, is een raampje open zetten inderdaad niet voldoende. Dan dient er een goede actieve afzuiging te zijn (liefste een goede labkast voor dit soort gevaren en niet doen als dat niet aanwezig is).
Echter, het dragen van een mondkapje zal bij 9 van de 10 giftige dampen niet veel uitmaken omdat de molekulen aanzienlijk kleiner zijn dan de poriegrootte vh mondkapje. Bril en handschoenen zullen bij dampen ook maar weinig verschil maken (helpen voornamelijk tegen vloeistoffen en "spatten / explosies").
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, inderdaad tegen dampen hebben deze attributen geen functie, dat heeft een raampje open trouwens ook niet.
Mondkapjes en handschoenen zijn niet ter bescherming tegen dampen maar horen bij veilig werken. Het gaat hier om het schoolvak beeldende vorming. Dan mag men toch verwachten dat er geleerd wordt om veilig te werken, zelfs als het om knutselen gaat.
http://www.verfkennis.nl/verf-fohn-gebruiken/
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc,
Ja, op een school zeker. Maar men hoeft het niet te overdrijven. Hangt er helemaal van af wat ze doen.
Op zo'n website gaan ze voor maximale veiligheid omdat ze er geen toezicht op kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis
ja vond ik ook
het ging om een beetje seconde lijm ... vandaar dat het allemaal wel mee zal vallen , ik neem aan dat zijn leraar wel weet wat hij doet op in beeldende kunst les, hij is duidelijk er iets gevoeliger voor dan andere ... raampje extra open zal genoeg zijn