Het grootste deel van de lift ontstaat door het afbuigen van de luchtstroom naar beneden doordat de vleugel een hoek maakt, waardoor er een reactiekracht naar boven ontstaat.
Een klein deel van de lift ontstaat doordat de lucht boven de vleugel sneller gaat dan onder de vleugel, waardoor er boven de vleugel een onderdruk ontstaat.
(Wet van Bernoulli)
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar WAAR is nou de meeste lift, want ik neem aan dat er niet overal op de vleugel even veel lift is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag!
Maar: Reddie en Azazel doen wel een tegenovergestelde bewering betreft druk (push) en trek (pull). Welke van de twee is hier de juiste? Ik ben ondeskundig maar verwacht dat de opwaartse druk het meest zal zijn? Waarschijnlijk zal de lift over de verschillende delen van de vleugel voortdurend een heel weinig verschillen door kleine verschillen in (samenstelling van) lucht concentraties. Maar in een berekening zal dit verschil wel nagenoeg verwaarloosbaar zijn. Azazal, bedoel je dat dáár waar de vleugel het breedst is, ook de grootste aanzuigkracht is?
En dat aan de vóórkant, èn over de hele lengte van de vleugel de lift (push) gelijk (overal hetzelfde) is? Dan betekent dit dat het antwoord op de vraag waar de meeste lift bij een vliegtuigvleugel ontstaat zou zijn: op dàt punt van de vleugel waar de voor achterwaartse lengte van de vleugel het breedst is?