Wanneer ik een batterij met 2 draden in (kraan)water doe krijg ik een lichtgroene neerslag, wat is dit?

Wanneer ik een batterij met 2 draden in (kraan)water doe (1 van ijzer en 1 van koper) krijg ik een lichtgroene neerslag op de koperdraad en gasvorming. Deze gasvorming lijkt mij waterstofgas, maar wat is deze neerslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gas is dus een mengsel van waterstof en zuurstof, ook bekend als knalgas. http://nl.wikipedia.org/wiki/Knalgas

Antwoorden (1)

Wat jij doet heet elektrolyse. Je splitst als het ware het water in zuurstof en waterstof. De groene neerslag op je koperdraad is koperoxide. Koper kleurt groen als het oxideert. Dat zie je ook bijvoorbeeld aan gebouwen met een koperen dak. Die zijn ook vaak groen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel: koperhydroxide
bamibal
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
+
Reddie
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, dat groen op een koperen dak is KoperCarbonaat.
Koper(II))oxide is zwart, Koper(I)oxide is bruinrood.