Waaruit ontstaat de kracht van een vuistslag?

Welke aspecten hebben allemaal invloed op de kracht die iemand in een vuistslag kan stoppen? Zijn dat alleen de massa van de arm en de snelheid (zoals in de natuurkunde bij andere objecten gebruikt wordt) of komt daar nog meer bij kijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Op basis van de formule E(kinetisch) = 1/2 x m x v^2 zou je kunnen zeggen dat de snelheid waarmee je slaat de grootste factor is.

Als je de kracht wilt uitrekenen met F = m x a dan is het de versnelling en indirect de snelheid waarmee je slaat niet de grootste factor, maar het is wel makkelijker die te vergroten.

Hoewel het gewicht in de strijd gooien ervoor zorgt dat je meer kracht/energie levert, lijkt het me toch dat de snelheid van je vuist meer uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan hoe je slaat.ik zit op kickboksen en daarbij moet je je lichaam indraaien zodat je je gewicht in je stoot gooit waardoor je nog harder slaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Formules helpen niet zo heel veel. Het gebeuren bij het incasseren van een vuistslag is erg dynamisch. Het kan zijn dat de vuistslag is bedoeld om een bot te breken, maar het kan ook zijn dat je probeert iemands hersenen in zijn hoofd te laten schudden. In het laatste geval heb je veel massa in de slag nodig, de impuls van je lichaam moet je overbrengen naar het hoofd van de tegenstander, in het eerste geval meer snelheid en een klein contactoppervlak, zodat de kracht op het bot van je tegenstander voorbij de breeksterkte komt. Geef je zo een klap met veel snelheid en alleen de massa van de vuist op het stevige schedeldak dan heeft dat niet veel effect, jouw eigen vuist veert weer terug en je tegenstander merkt niets. Sla je met die karatemanier op iemands onderarm, dan zou je die kunnen breken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet natuurkundig te berekenen, maar wel van invloed is de intentie waarmee iemand slaat. Als je razend bent op iemand sla je harder dan als je aan het stoeien bent of gedisciplineerd aan het kickboksen. Dus adrenaline is ook een factor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed lezen is een kunst. Ik zeg dat kickboksen iets is dat je met discipline (en dus niet met agressie) moet doen.