Heeft gewicht invloed op vliegen?

Ik vraag me af of het gewicht invloed op vliegen heeft. Een vliegtuig is bijvoorbeeld heel zwaar, maar toch vliegt het. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

omdat het vliegtuig meer `lift `heeft dan dat de zwaartekracht er aan kan trekken.
Dit heeft met de vleugelvorm te maken. de bolling aan de bovenkand zorgt er voor dat daar de lucht sneller stroomt, dit creerd een onderuk aan de bovenkand. dit zuigt dus letterlijk de vleugel naar boven. gebeurd dit met een groot genoeg oppervlak en genoeg druk...dan komt dat vliegtuig echt wel de lucht in.

kijk hier maar eens, genoeg info.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugel_(vliegtuig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewicht heeft zekers invloed op het vliegen,een vlietuig kan een bepaald aantal kilo's aan goederen,personen etc vervoeren.

Men houd bij hij starten van te voren een bepaalde richtlijn aan van het gewicht aan boord per persoon.
dan worden bij het inchecken van de koffers ook gewogen,net als de vracht wat wordt ingeladen,is van te voren bekend hoeveel gewicht dit is en dan ook de berekening van de brandstof kerosine

Een hele tijd geleden is deze gemiddelde bijgesteld omdat er een vliegtuig was neergestort...het bleek namelijk dat het gemiddelde gewicht per persoon niet meer klopte omdat mensen over het algemeen dikker zijn geworden
dit was te zien in een aflevering van air crash investigation...dead weight
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gewicht is tegenwoordig niet meer zo van invloed om het omhoog te krijgen. Met de moderne vleugelprofielen en het vermogen van de nieuwe generatie turbinemotoren kan nagenoeg alles vliegen. Het gewicht is wel van invloed op het vlieggedrag van het vliegtuig. Vooral bij helicopters die zwaar beladen veel moeilijker op 1 plaats in de lucht te houden zijn dan als hij leeg is.

Het vliegen op zich gebeurd door een vleugelprofiel. Veel mensen denken dat een vliegtuig omhoog gedrukt wordt, echter het vliegtuig wordt omhoog gezogen. Dit komt omdat de onderkant van de vleugel vlak is en de bovenkant bol. De lucht die er langs stroomt moet aan de bovenkant een langere weg afleggen waardoor er daar een onderdruk ontstaat. Deze onderdruk zuigt het vliegtuig omhoog. Hoe sneller de lucht langs dit profiel stroomt hoe groter dit effect wordt. Maar ook hoe groter de vleugel hoe groter dit effect. Dit wordt in de vliegtuigwereld "lift" genoemd.

Maar om die lift te verkrijgen moet er eerst voldoende lucht langs de vleugel stromen. Dit verklaart ook waarom een vliegtuig een aanloop moet maken voor hij los van de grond komt. Behalve voor helicopters, deze laten de vleugel draaien en ze kunnen de hoek van de gehele vleugel verstellen waardoor de lift door de piloot kan worden bepaald. En daaroom kan een helicopter ook recht opstijgen en dalen. Dit systeem wordt "rotor" genoemd. Een rotor is in tegenstelling van wat veel mensen denken niet zomaar een grote propellor. De bladen van een rotor hebben een heel andere vorm dan de bladen van een propellor. Het profiel van een rotorblad lijkt meer op een vleugel.

Het profiel van een vleugel zuigt het toestel omhoog maar werkt tegelijkertijd ook in zijn nadeel. Het creëert veel weerstand wat gevolgen heeft voor brandstofverbruik en vliegsnelheid. Daarom bestaan er verschillende vleugelvormen en profielen. Een vrachtvliegtuig zal brede vleugels hebben met een grote spanwijdte. Maar hij zal langzaam en log worden. Een militair jachtvliegtuig heeft kleine, dunne pijlvormige vleugels of deltavleugels die aan beide zijden een gelijke vorm hebben. Hij is hiermee snel en uiterst wendbaar, maar kan nauwelijks vracht (wapenlast) meenemen. Wat hij kan meenemen heeft meer te maken met zijn grote motorvermogen dan de vorm van de vleugel. Sterker, een F16 kan zonder geavanceerde computers niet eens vliegen. Zijn vleugel dient dan ook meer als stuurvlak. Daarom kan de F16 ook ondersteboven vliegen en en 747 niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vliegtuig "vliegt" bij de gratie van het drukverschil boven en onder de vleugels. Onder de vleugel is de druk hoger dan boven de vleugel.
Als een vliegtuig 10 ton weegt moet het drukverschil vermenigvuldigd met het oppervlak van de vleugels minimaal 10 ton zijn anders val het vliegtuig naar beneden. Als een vliegtuig zwaarder wordt kun je aan het drukverschil niet zo heel veel meer doen. Dus moet het oppervlak van de vleugels in in verhouding groter worden gemaakt.