Kunnen afgevuurde kogels dikke winterjassen penetrwren?

Of zorgt dikke winterkleding juist voor een vertaging dan wel afkaatsing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Een jas is alleen stof en wat veren/dons. Een kogel kan ook door o.a. hout heen, dus gaat ook zo door een jas heen.
11 jaar geleden
De energie en snelheid van een vuurwapenkogel is dusdanig dat er hoegenaamd geen bescherming door kleding geboden wordt, de kogel vervormt er niet door, krijgt geen andere koers en de snelheid wordt nauwelijks verminderd..
Zelfs een .22LR kogel "ziet" de jas niet eens....

Toegevoegd na 17 minuten:
Als voormalig baancommandant/ schietinstructeur heb ik ook zelf veel uitgezocht en uitgetest. De genoemde kogel is hel lichtste praktische vuurwapenpatroon (ze zijn er wel; in soorten met verschillende eigenschappen..
Vanuit een pistool geschoten penetreren ze eikenhout ongeveer 5-7
cm. (een spoorbiels diende als testmateriaal.
Je kunt je voorstellen dat dan een stapel textiel zonder moeite "genomen" wordt.
Iets anders wordt het als een metalen voorwerp in de kleding (zoals een knoop) geraakt wordt.
Echter dan zal de kogel die ook nog eens zeer snel rond zijn as draait, door de beschadigde vorm mogelijk eerder gevaarlijk worden dan dat er bescherming geboden wordt.
Met een standaard .22 patroon zou een dikke stalen plaat in een borstzakje (als de kogel daar loodrecht op raakt, de kogel doen platslaan.

Bij Kevlar kogelvrije vesten wordt de energie van de kogel verdeeld over de plaats van inslag,
Die biedt echter alleen soelaas tegen pistoolkogels , Buckshot en andere kogels die een niet geharde punt hebben en/of spits zijn.

De 7.62 kogels ( die een groot patroongedeelte hebben waar veel kruit in zit) stop je er waarschijnlijk niet mee af, ik zou het er in ieder geval niet op wagen....

Dus eigenlijk biedt een kogelvrij vest beperkte bescherming en deze is in opbouw en eigenschappen NIET met een kledingstuk te vergelijken.

Pistoolkogels hebben (vrijwel altijd) een veel lagere snelheid dan een geweerkogel, omdat het kruit in die pakweg 10 cm die de kogel doet versnellen zijn energie maar voor een deel zijn energie aan de kogel kwijt kan.

Daarom klinkt een pistoolschot van hetzelfde kaliber scherper dan een geweerschot.

Kortom , kleding zelf biedt hoegenaamd geen bescherming tegen kogels, alleen lichtere windbukskogels ondervinden wel wat vertraging en dat vermindert het penetratievermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat kan heel goed,mits je de jas niet aan hebt.
Zodra er iets of iemand in de jas zit, zal de kogel er door heen gaan, of er op zijn minst een stuk in doordringen.
Tijdens mijn militaire diensttijd ben ik gelegerd geweest in kamp Zeeburg in Amsterdam,waar een sergeant ooit een demonstratie gaf met een stengun en een dubbel gevouwen deken.
De deken werd over een lijn gehangen en de sergeant vuurde er aan paar schoten met de sten op af.
De kogels kwamen tegen de deken en vielen daarna er vóór op de grond, zonder schade aan de deken aan te richten.
Toen daarna de deken werd verzwaard, zodat ie strak kwam te staan en de proef werd herhaald gingen de kogels er wel door heen.
Nu is of was een stengun niet bepaald een krachtig wapen,dus of het met een normaal geweer ook lukt, zou ik niet weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat stenguns vooral bedoeld waren bij huis aan huis gevechten en alleen op de korte afstand effectief waren.
En nee,de kogels waren nog puntgaaf en de deken(wel dubbel gevouwen) was gewoon van het bed vaneen maat en of de kogels op een of andere manier geprepareerd waren,kan ik niet beoordelen.
Wat ik me van de sten herinner, was dat het onbetrouwbare wapens waren,die vaak gevaarlijker voor de schutter dan voor het doelwit waren.