In de natuurkunde wordt onder plasma een fase verstaan waarin de deeltjes van een gasvormige stof in meer of mindere mate geïoniseerd zijn. Vaak wordt plasma de vierde aggregatietoestand genoemd, naast vast, vloeibaar en gas.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_(aggregatietoestand)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door straling >>>
Een plasma wordt verkregen door een gas te ioniseren. Dit kan met behulp van uitwendige middelen zoals het beschieten met elektronen, met alfadeeltjes of door bestraling. Als je dit plasma daarna aan zichzelf overlaat, gaat het door recombinatie van ionen en elektronen weer in een gewoon gas over. Stabieler is de plasmatoestand bij zeer hoge temperatuur. Bij hoge temperatuur hebben de deeltjes gemiddeld een grote kinetische energie waardoor ze meer botsen met elkaar. Door onderlinge botsingen ioniseren de gasmoleculen en –atomen elkaar.

Door elektriciteit>>>
Om elektronen van de kern af te halen moet je er energie instoppen, dat kan in de vorm van warmte, maar ook in de vorm van elektriciteit. We spreken dan van een ionisatiepotentiaal, uitgedrukt in electronVolt (eV). Als er voldoende hoge potentiaal wordt aangebracht tussen twee elektrodes waartussen zich een inert gas bevindt, zal een elektron zich naar de anode bewegen, maar zal onderweg in botsing komen met het gas. Als deze botsing voldoende energie bevat, kan het elektron het gasatoom ioniseren waardoor weer een elektron vrijkomt. Elk van deze elektronen kan vervolgens weer andere atomen waarmee ze in botsing komen ioniseren. Als dit proces zo voorgaat, neemt het aantal ionen en vrije elekronen binnen het gas exponentieel toe en wordt er een plasma gevormd. Om plasma te maken moet het potentiaalverschil over de elektrode minimaal de som zijn van de ionisatiepotentiaal van het gas plus de werkfunctie van het elektrodemateriaal (de spanning nodig om elektronen los te maken uit het elektrodemateriaal). Daarnaast zal elk potentiaalverschil helpen om de plasmadichtheid te vergroten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voornamelijk door hele hoge temperaturen.
Daarnaast door electrische ontlading(vonk,bliksem) en/of boogontlading, alsmede door ioniserende straling,
Alfa- , Beta- , Gamma- en /of Rontgenstralen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij boogontlading wordt het gas ook nog eens zeer heet, net als bij bliksem (28000 Kelvin).
Daarnaast zorgt de elektronenstroom voor voortdurende ionisatie, daardoor blijft het gas geleidend en wordt het heet door de weerstand die het de elektronen biedt.

Toch hoeft plasma niet zo heet te lijken, in een TL buis of spaarlamp (wat een opgerolde TL buis is) is het wel geioniseerd maar niet zeer heet en de lagedruk Neon doet kwik verdampen welke kwikdamp de geleiding overneemt.
Zoals u weet wordt een TL buis niet erg warm maar de geioniseerde kwikdamp is wel degelijk ook plasma.

De bekende plasmabollen trekken vonkontlading naar de plaats waar je aan de buitenkant het glas aanraakt.
Deze bollen worden niet eens warm maar dat heeft -net als bij de TL buis te maken met de enorm lage concentratie aan gas. Zou de gasdruk hoger zijn , zoals bij HID lampen dan wordt het gas zo heet dat de ontladingruimte van saffier(!) of kwarts gemaakt is.
Overigens worden gassen boven de pakweg 700 graden ook geioniseerd, een vlam is dan ook een GOEDE geleider voor elektriciteit.
Blijf met vuur dus WEG van stroomdraden!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
variabele van energie binnen tijdruimten : e=mc2
fraktaalvergelijking.