Wat moet het menselijke massa/omvang bedragen om een perfect rond object van 1Gram aan te trekken?

Ik ben benieuwd hoe zwaar een persoon moet zijn, of wat zijn omvang moet zijn om een perfect rond object, bv: een knikker van 1gram, te kunnen aantrekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle objecten met een massa trekken elkaar aan. Door de zwaartekracht en wrijving(met lucht e.a.) merken we daar op Aarde weinig van. In de ruimte zonder (te grote) zwaartekracht zullen we dat wel merken. De wederzijdse aantrekkingskracht van objecten(bijv. M1 en M2) hangt af van hun massa en hun afstand(d) tot elkaar. Met de formule: massa maal massa gedeeld door de afstand in het kwadraat kun je uitrekenen hoe hard ze elkaar aantrekken.
(M1 x M2) / (d^2) = aantrekkingskracht.

Toegevoegd na 4 uur:
Om precies te zijn moet je het resultaat ook vermenigvuldigen met een constante G: de Gravitatieconstante van Cavendish
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is geen minimum omvang of massa voor. Elk object trekt elk ander object aan.

Zelfs een zandkorreltje zal een knikker van 1 gram aantrekken.

Het enige verschil is de grootte van de aantrekkingskracht: hoe meer massa, hoe groter die aantrekkende kracht. Een zandkorreltje zal de knikker daardoor veel minder sterk aantrekken dan een pasgeboren baby. Een kind zal de knikker al wat sterker aantrekken. Een sumoworstelaar zal de knikker nog weer sterker aantrekken.

Daarnaast is de aantrekkingskracht sterker naarmate de afstand kleiner is.

Die aantrekking is echter zo enorm klein, dat je er in de praktijk niets van merkt. Je kunt deze minieme krachtjes alleen meten in een laboratorium. Merkbaar worden ze slechts in de ruimte, waar gedurende heel lange tijd geen verstoringen zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar...
Maar ik ben spontaan nieuwsgierig geworden hoe zwaar iemand zou moeten zijn om een knikker zichtbaar aan het rollen te krijgen die op een vlakke plaat ligt. Mmm... wat is de traagste versnelling die een mens kan zien, wat is de wrijving tussen knikker en plaat...
De Blob in de X-Men strips kan het vast wel :)