Wat is het vlakheidprobleem?

Ik heb het hele internet afgezocht naar een duidelijke uitleg van het vlakheidprobleem maar kan het niet vinden. Ook heb ik deze site gelezen en lijkt het mij dat er helemaal geen probleem is alles gaat precies goed. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/147383-wat-is-het-vlakheidsprobleem/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het probleem is dat het heelal twee krommingsvormen kan hebben die van een bal of een zadel of iets vlak, maar dan dient de dichtheid van het heelal een hele nauwkeurige waarde te hebben. Het is namelijk een zeer wankel evenwicht. En dat geloven heel veel theoretische natuurkundige niet. En dat is het probleem.
Van de vorm van het heelal of vervorming ruimte-tijd ligt er aan of de heelal aan het krimpen of uitzetten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de makkelijke uitleg

Andere antwoorden (1)

Ik ga mijn best doen ;)

Het gaat over de vorm van het heelal die we natuurlijk niet kunnen zien, maar ons wel kunnen voorstellen, en we kunnen er wel mee rekenen.

Van alle mogelijke vormen die het heelal zou kunnen hebben (rond, vlak of zadelvormig, waardoor de hoeken van een uitgetekende driehoek meer dan 180 graden, precies 180 graden of minder dan 180 graden zal hebben) blijft de vlakke over als enige mogelijkheid. Dat kun je berekenen, maar dat ga ik maar niet voordoen ;)

Einstein berekende echter ook, dat een vlak heelal bij de minst minimale afwijking (1 gram massa) al snel in zou storten, maar het stortte niet in, dus dat leek niet te kloppen. Het heelal moest dus vlak zijn, maar dan was het geen lang leven beschoren. En dat was een probleem - een 'vlakheidsprobleem'.

Met een rekentrucje probeerde Einstein dat probleem te omzeilen zodat de sommetjes weer klopten, maar later gaf hij toe dat dat niet zo heel erg slim van hem was geweest. ("Mijn grootste blunder")

Toen ontdekten we namelijk dat het heelal in korte tijd enorm opgeblazen was (inflatietheorie ; daar zou je een aparte vraag over moeten stellen), en dat dan alle berekeningen keurig klopten - en nog een heleboel andere problemen oploste, hoewel het laatste er nog niet over gezegd is. Maar dat is nu eenmaal met zulke tijden en afstanden ; je kunt alleen maar rekenen en berekenen en theorieen uitwerken ; fysiek bewijzen kunnen we eigenlijk niks. Alleen kijken hoe lang het klopt.

Daarmee was het vlakheidprobleem dus van de baan, want door de inflatietheorie was er geen probleem meer. Zo corrigeert de wetenschap zichzelf voortdurend aan de hand van nieuwe kennis en gegevens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: 'Het heelal moest dus vlak zijn, maar dan was het geen lang leven beschoren.' In het artikel staat:'Een vlak heelal is dus een heelal waarbij er uitdijing is, maar de verhouding uitdijingssnelheid-massa precies zo groot dat deze uitdijing steeds langzamer gaat, maar nooit helemaal stopt' Is dat ook wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer het echt zo simpel mogelijk te houden ;)
Ja, daar komt het wel op neer. Ik heb weergegeven wat ik van het artikel begrepen heb, mezelf nog herinnerde, wat uit Einstein voor Beginners en Wikipedia. Leuker kunnen we het niet maken ;)
Alles aantonen met rekenvoorbeelden gaat mijn pet ver te boven - maar als ik het goed begrepen heb vraagsteller ook.
WimNobel
11 jaar geleden
Mooie samenvatting van Marleen. Maar dat de inflatietheorie Einstein heeft doen inzien dat hij een vergissing had gemaakt, is niet juist.
Einstein had een term aan zijn formule toegevoegd die ervoor moest zorgen dat het heelal statisch was. Toen in 1929 door Hubble de uitdijing werd ontdekt, en het heelal dus niet statisch bleek te zijn, noemde hij het toevoegen van die term zijn grootste blunder.
De inflatietheorie is in 1981 opgesteld door Alan Guth. Daar heeft Einstein dus nooit iets vanaf geweten.