Zal een zijde witte stropdas oplichten onder black light?

De stropdas ziet er ietwat zilverachtig uit en is volgens de stropdas zelf van zijde. Zal deze bij disco UV-licht (black light) oplichten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, mits gewassen met een 'witmakend' wasmiddel.

Witte kleding krijgt na verloop van tijd een gele kleur. Om dit te verhelpen zitten er in het wasmiddel stoffen die onder UV-licht paars licht uitzenden. Aangezien paars de complementaire kleur is van geel zal de kleding er weer wit uitzien.

Als er veel UV-licht zoals bij blacklight op het kledingstuk valt zal dit dus wit licht geven. Als het pas nieuw is en dus nog niet vergeeld, zal het licht eerder paars zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het oplichten van witte kledingstukken in een black light heeft alles te maken met het gebruikte wasmiddel. Witte kleding wordt na enige tijd gelig door achtergebleven verontreinigingen. Om dit verschijnsel te verhullen wordt een stof in het wasmiddel gedaan die UV straling absorbeert en daarna blauw licht uitzendt( een optische witmaker). De black light is hierop geïnspireerd. Hij zendt UV licht uit, onzichtbaar voor menselijke ogen, vandaar de naam. Jouw witte das, mits gewassen met een wasmiddel, zal dus ook een blauwig licht uitzenden onder black light.