Hoe bereken je de eindtemperatuur?

Stel je hebt de vraag: in een glazen bakje van 350 gram bevindt zich 2kg water. De temperatuur is 15 graden. Men brengt hierin stukjes lood, die bijelkaar een massa van 2,5 kg hebben. Als je de temperatuur hiervan 60 graden is, bereken dan de eindtemperatuur.

Ik kom hier deels uit maar iedere keer klopt het niet. Hoe kan ik dit doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vraag hoort eigenlijk thuis in rubriek natuurkunde, en het is voor mij makkelijker als je de volgende keer alle gegevens geeft zoals de soortelijkewarmte.
Thecis
7 jaar geleden
@henk45
Tuurlijk wordt het dan gemakkelijker. Echter bent u er zelf ook heel goed uit gekomen. En wellicht lag daar wel het probleem, dat ze niet wist dat er soortelijke warmte gebruikt moest worden of dat ze wellicht de verkeerde getallen gebruikt had. In het laatste geval was u ook op een verkeerd antwoord uitgekomen en was ze niet verder geholpen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een dergelijke opgave krijgt zullen er dergelijke gegevens er zijn, al dan niet in een Binas. Overigens kan ik ze op internet opzoeken en dat kan een ander ook.
Thecis
7 jaar geleden
@Henk45
Het was me al opgevallen dat u er goed was uitgekomen. Dat had ik ook al geschreven.
Het gaat er om dat de vraagsteller verkeerd uit kwam. Wellicht doordat er verkeerde waarden gebruikt werden. Op het moment dat zij de gevonden informatie had opgeschreven had u het ofwel overgenomen, ofwel zelf nogmaals nagekeken.
In het eerste geval was ook u fout uit gekomen. In het tweede geval had u kunnen zien dat daar de fout zat, maar had u het alsnog zelf opgezocht. In beide gevallen is het er bij vermelden dus geen toegevoegde waarde...

Antwoorden (1)

Zoals je weet is Qop=Qaf, Het water en bakje nemen warmte op en het lood staat warmte af.
Qop=Qbakje + Qwater en Qaf=Qlood
soortelijke warmte glas = 860 J/kg.K
water=4186 J/kg.K
lood=130 J/kg.K

Qop=0,35.860(Te-15) + 2.4186.(Te-15)=301.Te - 4515
Qaf=2,5.130(60-Te)= 19500 - 325Te
301.Te - 4515 = 19500 - 325.Te
626.Te = 24015
Te=38,4 graad Celsius (afgerond)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
@Lizzyrademaker
Is dit inderdaad het goede antwoord? Het ziet er solide uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten... Ik vindt dit soort opdrachten heel moeilijk... Ik kan altijd het begin redelijk maken en alle informatie kan ik ook vinden maar om dan ze volledig af te maken lukt me niet. En de oplossing van henk is logisch maar ik snap hem niet...
Ik heb een andere opdracht precies dezelfde alleen met andere getallen, en ik zoek eigenlijk iemand die mij deze stap voor stap uit kan leggen :)
De opdracht is als volgt:
In een glazen bakje van 150 gram, waarin zich 400 gram glycerol bevindt met een temperatuur van 20 graden, doet met 200 gram gietijzer van 80 graden. Bereken de eindtemperatuur.