Wat zijn isotopen eigenlijk?

Graag in Jip en janneketaal.
Ik ben niet zo'n scheikundige.
Atomen, neutronen zover kom ik ook nog wel.
Leg eens uit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Een isotoop is feitelijk een 'variatie' op een bepaald atoom. Zoals je hopelijk weet bestaan atomen uit protonen, electronen en neutronen. Welke stof (welk element) een bepaald atoom eigenlijk is, wordt bepaald door het aantal protonen, dat meestal gelijk is aan het aantal electronen.

Bijvoorbeeld: het simpelste element is waterstof. Dit bestaat uit 1 proton met 1 electron eromheen. Een normale waterstofatoom heeft geen neutronen. Er zijn echter waterstofatomen die een neutron hebben. Die noemen we: deuterium. Het zijn in feite gewoon waterstofatomen en je zult ze ook gewoon in de zee vinden, maar door de neutron zijn ze bijna twee keer zo zwaar als een normaal waterstofatoom.

Vooral bij de zwaardere elementen hebben veel isotopen de neiging om instabiel te zijn en te vervallen naar een andere, stabielere isotoop. Die isotopen zijn dan radioactief. Platina bijvoorbeeld, komt voor in 5 isotopen die stabiel zijn. De lichtste soort platina is echter instabiel en wil graag zwaarder worden. Deze vervalt naar Osmium, en wordt dus, heel langzaam, een andere stof. Hierbij komt (in dit geval ontzettend weinig) straling vrij, en daarom noemen we de stof radioactief.

Veel echt zware atomen hebben geen enkele stabiele isotoop. Uranium komt in 6 isotopen voor, maar die vervallen allemaal; sommige wat langzamer, sommige wat sneller. Van plutonium zijn de verschillende isotopen nog minder stabiel, en deze vervallen nog sneller. Dit zijn de stoffen die we als echt radioactief kennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 foutje: platina wil niet zwaarder maar lichter worden. Osmium is minder zwaar dan platina. Geen enkele stof wil zwaarder worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U heeft dit goed en begrijpelijk uitgelegd. Dank u wel.

Andere antwoorden (2)

Om deze vraag te verwoorden in Jip en Janneke taal is niet eenvoudig!
De reactor in Petten maakt radioactieve materialen, ‘isotopen’. Deze worden veel gebruikt bij chemotherapie tegen kanker. Een van de belangrijkste is molybdeen-99, dat vervalt tot technetium-99. Dat zendt straling uit, die met een camera in beeld te brengen is in allerlei weefsels.

Andere isotopen dienen voor stralingstherapie. Jodium-131 wordt ingespoten bij schildklierkankerpatiënten. De stof doodt in de schildklier kankercellen.

Veel radioactieve isotopen blijven maar een paar dagen goed. Daardoor is het nauwelijks mogelijk om ze op voorraad te houden of uit Canada aan te voeren.
Er zijn vele links te vinden,waarin isotopen beschreven worden.
Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Atomen van een chemisch element met hetzelfde aantal protonen en elektronen maar met een verschillend aantal neutronen. Ze hebben dus hetzelfde atoomnummer (Z), maar een verschillende massagetal (A). Men spreekt van de isotopen van een element. Zo zijn bijvoorbeeld koolstof-12, koolstof-13 en koolstof-14 isotopen van het element koolstof. Isotopen van een zelfde element hebben dezelfde chemische eigenschappen, maar hun fysische eigenschappen kunnen verschillend zijn. Koolstof-12 en koolstof-13 bijvoorbeeld, zijn stabiel, terwijl koolstof-14 radioactief is.