Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik koelkastmagneten ook plakken aan de zijkant van mn magnetron zonder dat ik de magnetron verniel (verstoring van eigen magneten)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een magnetron heeft welliswaar een magneet, maar die is zeer sterk op de magnetronbuis gericht (om de elektronen in de resonantieholte te sturen) en zal door een paar magneten op de buitenkant niet meetbaar verstoord worden (buiten het feit dat de metalen buitenkant de magneetvelden van beide zijden afschermt).

Hier vind je meer over de magnetron en de werking:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(elektronenbuis)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou daar niet mee experimenteren, lekstralen zou ik niet waarderen door geklungel aan de magnetron...

Een nat hondje opwarmen in de magnetron is ook niet aan te bevelen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. De metalen buitenkant schermt volgens mij het magnetische veld van de magnetron (het deel dat de straling opwekt) geheel af.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij het aanzetten van de magnetron kán er wat magnetische invloed zijn vlakbij de magnetron door lekkages in o.a. de deur. Dit hoort niet, maar komt wel vaak voor. Het kan storing geven aan bijvoorbeeld wireless apparatuur. Dat lijkt me schadelijker dan de paar zwakke magneetjes die je er op plakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al jaren een koelkastmagneet op mijn magnetron zitten en nog nooit hierbij nagedacht. Het apparaat werkt al bijna tien jaar naar behoren. Als het het begeeft, komt dat vast niet door dat knullige magneetje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding