Hoe kunnen kleren nu precies krimpen in de was?

Meestal lees je dan dat het door een hoge temperatuur komt, en soms lees je dat het door het ronddraaien komt (zie bron).

Maar stel het komt door de temperatuur hoe gaat dat in zijn werk dan? Veel fabrikanten rekken de stoffen van te voren uit om materiaal te besparen. Als je dan iets van katoen of linnen wast op 60 graden zou het kunnen gaan krimpen. Maar hoe kan door heet water iets gaan krimpen. Natuurkundig gezien is hitte toch beweging van deeltjes maar waardoor krimpt nu juist een draad.

En wat betreft het ronddraaien lijkt het mij dan eerder dat door de centrifugale krachten het juist groter wordt, maar het lijkt dan eerder te krimpen, hoe kan dat?

http://nl.wikihow.com/Een-katoenen-t-shirt-laten-krimpen

erotisi
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het zijn de vezels die in elkaar grijpen, vervormen en daardoor a.h.w. vervilten.
jc54